• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Thermotäcke/Isolertäcke

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har haft mitt Masatäck i drygt 15 år. Har ett s k sommar täcke. Fungerar bra året om. Har den silverfärgade sidan utåt på sommaren och inåt på vintern. Finns en version för ren vinteranvändning också. Satt perfekt på min förra Ducato 07 och sitter lika bra på nuvarande 20. Kan upplevas lite skrymmande att förvara, pga den tunna luftspalten, som bidrar till den suveräna isoleringen. Har det i en större kompressionsbag .

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Jag hade först ett sommarvärme, som fick följa med vid bilbyte. Nu har jag vintertäcket, men det är onödigt att släpa runt med, för min del. Sommartäcket räcker långt

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Verkar ju kanonbra. Men hur fäster du fast dem? Ser ut som vridsnäppen. Har du monterat fat dem i karossen i så fall?
Har funderat på att köpa detta men varit osäker på själva fastsättningen.
På halvintegrerad hängs täcket över dörrarna och spänns fast med resårband och plastkrokar som fäst i skärmkant och liknande.

JanÅ

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
32941
Medlemskap
2025
Ok. Såg på bilden en helintegrerad och det är det jag har. Så frågan gällde en helintegrerad.
Vill helst inte göra åverkan på karossen.

JanÅ

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
32941
Medlemskap
2025
Har sett på denna sidan och tycker väl inte att det ger mig något svar som jag vill ha. De enda fästena jag sett där är just att skruva fast fästen i karossen. Jag har även frågar firman med mail men fick tillbaka att de inte visste. Det jag tänkte med denna tråden var väl att få reda på om någon annan har en anordning som inte kräver åverkan på kaross. Som till exempel sugproppar eller liknande. Det verkar ju vara många som har detta täcket och tänkte att det var någon som hittat en smart lösning utan skruvar.

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Hej! Jag använder två st vacumlyftare Biltema 15-888 som jag delade på mitten så jag fick fyra fästen. Håller täcket på plats hela vintern. Förutsättningen är ju att det är slät karosseriyta.
Hälsningar Sanddammaren

JanÅ

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
32941
Medlemskap
2025
Hej! Jag använder två st vacumlyftare Biltema 15-888 som jag delade på mitten så jag fick fyra fästen. Håller täcket på plats hela vintern. Förutsättningen är ju att det är slät karosseriyta.
Hälsningar Sanddammaren
Som sagt. Verkar vara en riktigt bra ide. Trär du igenom själva täcket då på något sätt? Och det kraftiga vacuumet skapar inga defekter i karossen?
Skicka gärna en bild om du har lust.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg har 2 sådanne kraftige sugekopper som jeg anvender på min almindelige personbil til at fastgøre holdere til mine fiskestænger når jeg fisker en uge i Norge. På den måde behøver jeg ikke at pakke stængerne sammen, når jeg flytter mig mellem de enkelte pladser i elven.

Da jeg anvendte dem første gang fik jeg en gevaldig forskrækkelse da jeg tog sugekopperne af efter at have kørt rundt med dem i en uge.

Da var der to tydelige runde ringe i lakken på bilen, så jeg troede at det ville betyde en omlakering af bilen.

Stor var min overraskelse da jeg dagen efter var kommet hjem til Danmark og jeg der ikke kunne finde de 2 ringe i lakken.

Jeg spurgte så min bilsælger om han kunne give en forklaring på det. Og ja, det var simpelthen de "miljøvenlig" lakker man var begyndt at anvende til biler, som blev sammentrykket af sugeeffekten, men som efter nogen tid rettede sig ud igen.

Så meningen med dette indlæg er: bliv ikke nervøs hvis der kommer mærker efter brug af sugekopper. Det løser sig.

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Som sagt. Verkar vara en riktigt bra ide. Trär du igenom själva täcket då på något sätt? Och det kraftiga vacuumet skapar inga defekter i karossen?
Skicka gärna en bild om du har lust.
Hej! Har inga bilder just nu. Det följer små stroppar med täcket bara att vända handtaget bakåt o trä på stroppen och sedan spänna fast. Har inte blivit några synliga märken hittills. Följer oxå med stroppar med krokar som fästes i karossen.
Hälsningar Sanddammaren

JanÅ

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
32941
Medlemskap
2025
Hej! Har inga bilder just nu. Det följer små stroppar med täcket bara att vända handtaget bakåt o trä på stroppen och sedan spänna fast. Har inte blivit några synliga märken hittills. Följer oxå med stroppar med krokar som fästes i karossen.
Hälsningar Sanddammaren
Tummen upp

JanÅ

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
32941
Medlemskap
2025
Jeg har 2 sådanne kraftige sugekopper som jeg anvender på min almindelige personbil til at fastgøre holdere til mine fiskestænger når jeg fisker en uge i Norge. På den måde behøver jeg ikke at pakke stængerne sammen, når jeg flytter mig mellem de enkelte pladser i elven.

Da jeg anvendte dem første gang fik jeg en gevaldig forskrækkelse da jeg tog sugekopperne af efter at have kørt rundt med dem i en uge.

Da var der to tydelige runde ringe i lakken på bilen, så jeg troede at det ville betyde en omlakering af bilen.

Stor var min overraskelse da jeg dagen efter var kommet hjem til Danmark og jeg der ikke kunne finde de 2 ringe i lakken.

Jeg spurgte så min bilsælger om han kunne give en forklaring på det. Og ja, det var simpelthen de "miljøvenlig" lakker man var begyndt at anvende til biler, som blev sammentrykket af sugeeffekten, men som efter nogen tid rettede sig ud igen.

Så meningen med dette indlæg er: bliv ikke nervøs hvis der kommer mærker efter brug af sugekopper. Det løser sig.
Tack för den infon. Hade nog blivit förskräckt också. :)

Sundgren

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Verkar ju kanonbra. Men hur fäster du fast dem? Ser ut som vridsnäppen. Har du monterat fat dem i karossen i så fall?
Har funderat på att köpa detta men varit osäker på själva fastsättningen.
Det följde med två vridfästen till varje sida som passar i motsvarande öglor i täcket.
Har skruvat dem i karossen och tätat skruvhålen med sikaflex när jag skruvade dit dem. Så det är ingen risk för fuktinträngning.
Nertill fäster jag med de resårremmar och plastkrokar som är fastsydda på täcket.
Det är då kanonenkelt att sätta upp det. Tar mig en knapp minut att sätta upp/ ta ner det själv.
Kollade också på alternativen med sugkoppar men tyckte det kändes bökigt så jag valde att skruva dit fasta vridfästenIMG_2293.jpeg

JanÅ

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
32941
Medlemskap
2025
Det följde med två vridfästen till varje sida som passar i motsvarande öglor i täcket.
Har skruvat dem i karossen och tätat skruvhålen med sikaflex när jag skruvade dit dem. Så det är ingen risk för fuktinträngning.
Nertill fäster jag med de resårremmar och plastkrokar som är fastsydda på täcket.
Det är då kanonenkelt att sätta upp det. Tar mig en knapp minut att sätta upp/ ta ner det själv.
Kollade också på alternativen med sugkoppar men tyckte det kändes bökigt så jag valde att skruva dit fasta vridfästenVisa bilaga 236894
Såg ju faktiskt väldigt smidigt ut! Tvekar dock att skruva i karossen. Jag gör som du, testar först med sugkoppar och skulle jag tröttna på det så gör jag som du. Tack för bilderna. Och tack för engagemanget.

Toppen