• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Testa toafläkten Thetford C250

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Har en Thetford toalett C250 (årsmodell runt 2008-2009) där jag vill testköra fläkten. Har kommit så långt att jag bytt till ny säkring "längst in" där behållaren körs in.
Vattenpumpen måste tydligen vara påslagen annars händer inget då man trycker på toaknappen. Men fläkten går inte ändå.
Längst in bredvid säkringen finns ett litet kontrollkort (thetford c250 reed switch). Den har fungerat senast jag använde toan.
Men den är ju bara till för att varna för när det börjar fullt i baljan.
Finns det något jag missat eller är det helt enkelt så att fläkten är slut?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har en Thetford toalett C250 (årsmodell runt 2008-2009) där jag vill testköra fläkten. Har kommit så långt att jag bytt till ny säkring "längst in" där behållaren körs in.
Vattenpumpen måste tydligen vara påslagen annars händer inget då man trycker på toaknappen. Men fläkten går inte ändå.
Längst in bredvid säkringen finns ett litet kontrollkort (thetford c250 reed switch). Den har fungerat senast jag använde toan.
Men den är ju bara till för att varna för när det börjar fullt i baljan.
Finns det något jag missat eller är det helt enkelt så att fläkten är slut?
Jag antar att du öppnat luckan i toalettskålen också.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Jag antar att du öppnat luckan i toalettskålen också.
Japp - fast eftertanken säger mig att den var öppen redan då jag stoppade dit burken...
Har för mig att det inte ska funka att göra så.
Det får bli en "kontrollresa" ut till bilen senare för att testa om igen.
Ska då även försöka få med någon med bra hörsel. Ljudet från vattenpumpen som går torrt hela tiden jag testar, gör att jag själv hör bara den (tror jag iaf) & då blir det "blindtest"....
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Japp - fast eftertanken säger mig att den var öppen redan då jag stoppade dit burken...
Har för mig att det inte ska funka att göra så.
Det får bli en "kontrollresa" ut till bilen senare för att testa om igen.
Ska då även försöka få med någon med bra hörsel. Ljudet från vattenpumpen som går torrt hela tiden jag testar, gör att jag själv hör bara den (tror jag iaf) & då blir det "blindtest"....
Att köra vattenpumpen torr är ej att rekommendera.

Har du kört in/tagit ut kassetten med luckan öppen har du säkert förstört till/frånslaget till fläkten. Den styrs av att luckan öppnas/stängs (förutsatt att den fungerar som SOG).
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Pumpen körs ju torr varje höst inför vintern....
Toan var i öppet läge då jag sköt den på plats, men skyddslocket var på....
Testade igen & utan skyddslock & öppet läge.
Inte ett ljud hörs från fläkten.
Ingen som har en bra ide hur jag testar att fläkten ens lever?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag skulle tro att fläkten helt enkelt gett upp. Du kan kanske mäta om det finns ström fram till fläkten för att vara säker alternativt koppla ur fläkten och köra den direkt mot batteriet.

Jag har en C250 i vår bil och fläkten gav upp efter några år. I samband med byte av denna byggde jag om fläktsystemet genom att montera 100 mm fläktrör under bilen med en 100 mm datorfläkt kopplad på den befintliga matningen till originalfläkten.

(Jag förstår inte hur du lyckas skjuta in kassetten med bladventilen öppen. Denna regleras ju av ett orange vred som måste stå i stängt läge, alltså parallellt med kassettens långsida. Då griper spaken och dess mekanism inne i toan tag i vredet. Står vredet tvärs rörelseriktningen vid kassettinföring så tar den i mekanismen om den inte är trasig. Det finns ingen lucka under toaskålen, det är bara bladventilen i kassetten när den är på plats som blir botten i skålen.)

//Michael, medlem
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Jag skulle tro att fläkten helt enkelt gett upp. Du kan kanske mäta om det finns ström fram till fläkten för att vara säker alternativt koppla ur fläkten och köra den direkt mot batteriet.

Jag har en C250 i vår bil och fläkten gav upp efter några år. I samband med byte av denna byggde jag om fläktsystemet genom att montera 100 mm fläktrör under bilen med en 100 mm datorfläkt kopplad på den befintliga matningen till originalfläkten.

(Jag förstår inte hur du lyckas skjuta in kassetten med bladventilen öppen. Denna regleras ju av ett orange vred som måste stå i stängt läge, alltså parallellt med kassettens långsida. Då griper spaken och dess mekanism inne i toan tag i vredet. Står vredet tvärs rörelseriktningen vid kassettinföring så tar den i mekanismen om den inte är trasig. Det finns ingen lucka under toaskålen, det är bara bladventilen i kassetten när den är på plats som blir botten i skålen.)

//Michael, medlem
Felskrivning av mig. Sköt in den stängd. Med skyddslocket på första gången. Det lösa locket man bl a använder för öppna baljan för storrengöring.
Det blir nog så att jag får kolla ström på plats å sen en testa mot batteriet direkt.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Jag skulle tro att fläkten helt enkelt gett upp. Du kan kanske mäta om det finns ström fram till fläkten för att vara säker alternativt koppla ur fläkten och köra den direkt mot batteriet.

Jag har en C250 i vår bil och fläkten gav upp efter några år. I samband med byte av denna byggde jag om fläktsystemet genom att montera 100 mm fläktrör under bilen med en 100 mm datorfläkt kopplad på den befintliga matningen till originalfläkten.

(Jag förstår inte hur du lyckas skjuta in kassetten med bladventilen öppen. Denna regleras ju av ett orange vred som måste stå i stängt läge, alltså parallellt med kassettens långsida. Då griper spaken och dess mekanism inne i toan tag i vredet. Står vredet tvärs rörelseriktningen vid kassettinföring så tar den i mekanismen om den inte är trasig. Det finns ingen lucka under toaskålen, det är bara bladventilen i kassetten när den är på plats som blir botten i skålen.)

//Michael, medlem
Tyvärr har du rätt ang kvaliten på fläkten. Den som jag hade var totalt sönderärgad vid lödningen. Och tvärdöd!
Kjelles har ju fläkt som passar, men ska lödas & där saknas kompetensen/vänner som kan.
Så det blir en ny typ lika dålig för 557kr inkl frakten. Men jag sätter dit vattentät snabbkoppling så går nästa byte enkelt...
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Min svärson googlade på fläkten och fann den på en polsk sida för ca 70 kr ink. frakt. Tog 3 dagar så kom den i brevlådan. Detta var augusti 2021.
Sitter med jobbdator bakom värsta sorters skydd/branväggar osv. Så hälften av ställena jag hittade fläkten på kunde jag inte komma in på.
Fast då jag jobbar så tjänar jag ju pengar så jag får tåla smällen :)
 
Toppen