• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Termostatproblem med Alde

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2024
Hej på er alla husbilsvänner! Jag har just köpt min första husbil och är nu ute på en "jungfruresa". Är på väg söderut nu och befinner mig i Mo i Rana, Norge. Nu till mitt problem, som jag hoppas någon kan ge en förklaring på. Min husbil är en Nordic -96, utrustad med Alde 2928 (tror jag modellen heter) vattenburen värme. Under den dryga vecka jag kört nu har jag fortfarande inte blivit helt vän med värmesystemet. Efter några nätter fick jag värmen att fungera bra när jag använde gasol, jag hade cirkulationspumpen inställd på N (då den styrs av termostaten i husbilen). Jag kunde höra såväl när cirkulationspumpen som pannan startade och stannade för att hålla rätt temperatur. Sen en natt fungerade plötsligt inte termostaten och vattnet i rören blev kalla. Pannan slutade också att gå då. När jag ställde över cirkulationspumpen på K (konstant) och då värmen i rummet styrs av ratten på pannan om jag förstått det hela rätt, så blev det åter varmt. Nästa natt fungerade värmen åter normalt, med cirkulationspumpen inställd på N. Men efter att under två nätter inte haft den lyckan igen hoppas jag nu på lite hjälp. Jag har sista natten även haft tillgång till el. När jag satt patronen på 1000w steg värmen, men om jag ställde den på 2000 w blev det ingen värme. Men även med elpatron inklopplad på 1000w så fungerar inte värmen annat än om jag har cirkulationspumpen i läge K. Om det nu har någon betydelse så är yttertemperaturen ca 6-7 grader.

Och så har jag inte hunnit betala för att bli "fullvärdig" medlem här ännu men det kommer jag att göra så snart jag återkommit till "hemlandet".
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Termostatproblem med Alde

Det er mulig det er en ustabil kontakt på termostaten, evt. på seriebryteren for termostaten. Hadde problemer med dette paret på en 99 modell, mulig at det kan løses med litt kontaktspray inne i termostatboksen.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Termostatproblem med Alde

Låter som termostaten i bilen är defekt. Hör du ett klick när du vrider den fram och tillbaka? Har du termostaten med en skjutströmbrytare på översidan?
Är cirkulationspumpen frisk? De är ju inte ovanligt att de kärvar.
Om du har någonting att mäta spänningen med så kolla på pumpens anslutningar.
Du ser väl pumpen högst upp när du tar loss frontplåten?
 

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2024
Sv: Termostatproblem med Alde

Tack för tipsen. Det låter sannolikt att det är något fel på termostaten. Cirkulationspumpen verkar fungera, i alla fall går den när jag ställer den på "konstant"....
 

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2024
Sv: Termostatproblem med Alde

Hej Vidhem!
Ja jag har fått ordning på värmen. Tror problemet bestod i någon form av kontaktfel i termostaten. Nu fungerar det utan problem.
 
Toppen