• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Tempmätaren fluktuerar samt dålig tomgång vid kallstart

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Hej,

Jag har en Fiat Ducato Multijet 2.2 100, 2008.

Ett problem som jag har är att bilen har en väldigt ojämn tomgång när jag startar i kyla. Varvmätaren står still men motorn låter som att den andas tungt. Upp och ner. Detta försvinner när jag kört ca 1 minut. Detta kan väl vara många saker, t.ex spridare, egr ventil, vakumläcka osv.

Jag har dock märkt en annan sak som jag ej vet ifall det är normalt med dieslar eller inte? På sommaren så når temperaturmätaren nästan mitten och stannar mer eller mindre kvar där. Nu på vintern så tar det någon minut innan den rör på sig, kommer upp till nästan mitten ifall jag kör 110km/h, men ifall jag enbart kör på landsväg låt säga ca 50 under en längre sträcka så är den ganska långt nedanför mitten och ifall jag kör blandat d.v.s motorväg 110km/h och sedan landsväg 50km/h så åker den upp och ner. Inte helt ner men den stannar inte kvar på samma ställe, d.v.s nästan mitten, utan fluktuerar. Detta gör ju givetvis så att kupefläktén blåser varmare när jag varvar högre också.

Är denna fluktueringen normal med dieslar? Om inte så kanske de två sakerna ovan eventuellt kan höra ihop? Kylaren är nyligen bytt och allt tycks helt tätt förutom en slang som jag fortfarande håller på och jäktar med klammern på där det sipprar ut lite kylarvätska då & då men det är lite.

Ifall detta inte är normalt - är det troligen termostaten eller kylvätsketemperatursensorn som orsakar fluktueringen?

Det känns som att det kan vara många saker som orsakar den ojämna tomgången vid kallstart och funderar på ifall jag ska köra tills dess att en felkod dyker upp.

Mvh
Jonathan
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Dieslar har egenskapen att inte producera mycket värme. Så det är vanligt med lägre motortemp vintertid. Så vid lågt effektutag eller långa nerförsbackar tappar dom lite temp.

En diesel har inga tändstift utan glödstift.

Vid Kallstart så kan dom gå lite ojämt och hårt.. tror inte du har nått fel på din bil.

På sommaren går dom jämnare.

På min personbil hjälper en dieselvärmare till att hålla uppe motortempen (Volvo v70)
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Dieslar har egenskapen att inte producera mycket värme. Så det är vanligt med lägre motortemp vintertid. Så vid lågt effektutag eller långa nerförsbackar tappar dom lite temp.

En diesel har inga tändstift utan glödstift.

Vid Kallstart så kan dom gå lite ojämt och hårt.. tror inte du har nått fel på din bil.

På sommaren går dom jämnare.

På min personbil hjälper en dieselvärmare till att hålla uppe motortempen (Volvo v70)
Hej,

Tack för svar.

Jasså. Idag när det är ca 0 grader kallt ute så körde jag 110km/h och det blir ändå inte riktigt varmt i husbilen trots att jag kör på högsta värmen (4an). Den åker upp ca 3/5 av mitten vid den hastigheten. Undrar därför hur det blir när det blir -20 ute.

När det är sommar/varmare ute är motortemperaturen definitivt lite högre.

Gällande ljudet så tror jag det är lite för markant för att vara normalt, det lät nästan som bilen skulle stanna vid ett tillfälle. Och förra året var det inte så. Men detta kan ju bero på mycket.

Mvh
Jonathan
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Så kan det vara att det är något annat fel.

Men annars så går diesel kallare. Har inte kört min HB I kyla så där finns det någon annan här som kan ge råd. Men Volvo går svalt på vintern....
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Så kan det vara att det är något annat fel.

Men annars så går diesel kallare. Har inte kört min HB I kyla så där finns det någon annan här som kan ge råd. Men Volvo går svalt på vintern....
Ok tack för tipset.

Jag läste följande:

''A thermostat is a very simple device, so it’s not that hard to recognize the symptoms when it decides to go bad. There are a few things that can happen:

  • Car Overheating – The worst symptom caused by a bad thermostat is the engine running too hot. If this happens to you, crank the heating on your AC to the max and pull over as soon as you can.
  • Temp Needle Moving Erratically – Another common symptom of a bad thermostat is the temperature gauge showing all kinds of different readings. This is caused by the thermostat remaining stuck in the open position. When the car is stopped and idling, the engine will warm up since no cold air hits the radiator. However, as you start moving, the engine will begin to cool down.
That’s about it as far as thermostat symptoms go. It’s important to address the issue no matter which one of these two symptoms you notice. As tempting as it is to drive with the thermostat stuck in the open position, it’s not advisable by any means.''

Mitt fordon beter sig ju inte så, utan ifall jag står på tomgång är tempmätaren helt enkelt längst ner, motorn förblir kall. Desto högre jag varvar desto varmare blir motorn och tempmätaren stiger. Men den flukterar och når sällan strax under mitt. Vid 110km/h är den 3/5 av hälften och ifall jag smygkör 30km/h efter att ha kört ett tag kanske 1/4 av mitten. Det verkar ju som att en termostat som fastnat i öppet läge, enligt det som står ovan ialafall, gör så att bilen blir varmare på tomgång och kyler ner när man varvar/kör vilket är tvärtom för mig.

Jag undrar dock hur det kommer bli när det blir -15 eller -20 grader ute när kupén knappt värms upp ordentligt vid 0 grader.

Mvh
Jonathan

Mvh
Jonathan
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Det verkar som din termostat behöver bytas, starta motorn kall känn på övre kylarslangen blir den varm innan motorn når 80 grader är termostaten felaktig och ska bytas. Kan även vara trasig topplockspackning om bilen går ojämt vid kallstart.. Då sjunker kylarvätskan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok tack för tipset.

Jag läste följande:

''A thermostat is a very simple device, so it’s not that hard to recognize the symptoms when it decides to go bad. There are a few things that can happen:

  • Car Overheating – The worst symptom caused by a bad thermostat is the engine running too hot. If this happens to you, crank the heating on your AC to the max and pull over as soon as you can.
  • Temp Needle Moving Erratically – Another common symptom of a bad thermostat is the temperature gauge showing all kinds of different readings. This is caused by the thermostat remaining stuck in the open position. When the car is stopped and idling, the engine will warm up since no cold air hits the radiator. However, as you start moving, the engine will begin to cool down.
That’s about it as far as thermostat symptoms go. It’s important to address the issue no matter which one of these two symptoms you notice. As tempting as it is to drive with the thermostat stuck in the open position, it’s not advisable by any means.''

Mitt fordon beter sig ju inte så, utan ifall jag står på tomgång är tempmätaren helt enkelt längst ner, motorn förblir kall. Desto högre jag varvar desto varmare blir motorn och tempmätaren stiger. Men den flukterar och når sällan strax under mitt. Vid 110km/h är den 3/5 av hälften och ifall jag smygkör 30km/h efter att ha kört ett tag kanske 1/4 av mitten. Det verkar ju som att en termostat som fastnat i öppet läge, enligt det som står ovan ialafall, gör så att bilen blir varmare på tomgång och kyler ner när man varvar/kör vilket är tvärtom för mig.

Jag undrar dock hur det kommer bli när det blir -15 eller -20 grader ute när kupén knappt värms upp ordentligt vid 0 grader.

Mvh
Jonathan

Mvh
Jonathan

En termostat kostar inte mycket och är enkel att byta, jag skulle absolut börja där, de finns med olika öppningstemperaturer,
där de lägsta är avsedda för länder med höga utetemperaturer. För användning hos oss skulle jag välja någon med öppningstemperatur
en bit över 80 grader. Det finns t.ex. sådana med öppningstemperatur 88 grader.
 
Senast ändrad:
Toppen