• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Temperaturmätaren är skakig.

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 idTD 122 hk
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: SB 612
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Elsystem
Tempmätaren inne i bilen har varit skakig en längre tid, för att sedan gå ner till noll korta perioder och nu står den kvar utan att visa någon reaktion.
Felet visar sig mest på grova grusvägar och tyder väl på nåt glapp nånstans.

Nu undrar jag om det är någon som vet var Tempgivaren sitter på motorn
(2,8 idTD 122hk, -00), så jag kan kolla om det är nåt glapp där eller i kablarna.
Verkar enklast att börja där istället för att riva i instrumenten.
Om jag får reda på var givaren sitter kan man väl testa att kortsluta mot jord, skall den då visa fullt eller noll.
Om det är någon som vet Ohmtalen kall o varm motor vore det kanon.

Tacksam för all hjälp!

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Hejsan,
teknikfrågor ger ibland inte så många svar på det här forumet, tyvärr. Jag vet inte själv var givaren sitter och har heller inte samma modell som du. En möjlighet kan vara att kolla på www.eper.fiatforum.com och se om du hittar givaren där. Det är många modeller och varianter att bläddra bland och inte så lätt att leta. Bifogar länk till en bild (vet inte om det är samma motor som i din bil) som visar tempgivarens (24) placering i termostatens närhet. Hittade den under Cooling system - Water pump and lines.

http://eper.fiatforum.com/eper/navi...INT_MODE=0&EPER_CAT=SP&GUI_LANG=3&WINDOW_ID=1

Lycka till!

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Tack Mats, der ser ut som det skulle stämma, ska kolla bättre imorron, blev mörkt idag.
Tack även för länken till forumet, kan vara bra att ha!

Mvh

F

F.d. 4890

Guest
Har du hittat givaren? Har själv en 2,5 lit Ducato där tempmätaren har fått spel visar rätt ibland och kan sedan fara upp till 130 gr och ner igen. Det var spännande första gången det hände. Tempmätaren satt inte alls där den skulle vara enl. reservdelskatalogen och verkstadskillarna. På min bil sitter den i höger sida i bakkant på topplocket gömd under kåpan till kamremmen. Det sitter 2 st givare där den undre är den rätta. Har bytt den, samma historia så jag får fortsätta felsökningen, kabelfel,glappkontakt eller instrumentfel.

Toppen