• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Temperatur vid ''egr gas heat exchanger''? Lade på loctite samt kemisk metall på bult

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Hej,

Jag har en Fiat Ducato Multijet 100, årsmodell 2008. Motorn ser ut så här: https://www.fiatforum.com/attachment.php?attachmentid=216333&d=1616091168

Anslutningen från ''EGR gas heat exchanger'' (nummer 5) till EGR-ventilen (delen därefter i blått) är med 2 stycken bultar. Så här ser delen ut i verkligheten https://cdn.autoteiledirekt.de/uploads/360_photos/8095047/preview.jpg

Dom där 2 bultarna som sitter mellan och håller ihop delarna EGR gas heat exchanger samt EGR-ventilen har gängorna gått sönder/slitits ut till. Jag använde koppartråd vilket gjorde så att dom gick att dra åt ordentligt så nu tycks det sitta förhoppninsvis, men, jag lade även på blå loctite med maxtemperatur 160 grader och lite lite kemisk metall aldelles i slutet på båda bultarna.

Jag hade tills minne att det inte blir särskilt varmt där från tidigare diskussioner om EGR-ventilen på ett annat forum och reflekterade inte särskilt över att det jag lägger på måste vara någorlunda värmetåligt.

Loctite som tål 160 grader är jag inte så orolig för, den kan smälta lite som värst och rinna av om jag förstått det korrekt. Jag hittar dock ingen maxtemperatur på just biltemas kemiska metall utan enbart text om att det kan vara brandfarligt vid uppvärmning står det. Jag har dock inte hittar någon info om att detta har tagit eld för någon.

Jag undrar då följande:
Hur varmt kan det bli på EGR gas heat exchanger-röret & EGR ventilen, och dessa två bultar. Det kanske inte blir så jättevarmt på dessa bultar i.o.m att röret de sitter i ska kyla ner avgaserna. Och hur mycket värme tål biltemas kemiska metall, jag har inte hittat någon information gällande detta? Kanske öppen låga krävs för att det ska ta eld, och jag lade ju enbart på lite litegrann i slutet av bultarna där det enbart är metall och inget annat brännbart - så det bör vara lungt hoppas jag? Man vill ju inte riskera att något tar eld, allrahelst med en husbil där man har gasol också.

En liten uppdatering är att jag läste i säkerhetsbladet att självantändningstemperatur är över 380 grader.

Tack för läsning och tack på förhand för svar.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, sorry liite diffust med bultar och slitna gängor ? men jag utgår från att det är gängorna på bilden i hålen som man ser som gått hädan och inte bultarna och då borde väl Helicoilgängor vara det rätta för att lösa problemet, och gängorna blir starkare än från början. Det kanske är svårt att komma åt eller plocka bort delen för att sätta dit insatsgängor och du redan skippat den varianten och då kan du strunta i det här inlägget :).
Jag antar att det är normala M gängor i någon normal storlek. I princip finns alla gängvarianter att få tag på men det blir struligt med udda gängor.
M gängor finns lite överallt t.o.m. Biltema har de vanligaste mellan M5 till M12 tror jag.
Det finns att köpa en sats med verktyg, tapp och gängor för varje gängstorlek eller en större sats med flera storlekar för framtida behov.
Lite pilligt om man aldrig gjort det innan, och verktyget för montering finns i bättre varianter (och betydligt dyrare), men det blir ändå jättebra med lite försiktighet.

Hekicolgängor.JPG
Men jag kanske missuppfattade problemet som sagt.

M.v.h. JANKRO.

Ps. förklaring till dem som inte vet.
Om vi skall fixa ex. M8 gängor så borrar man först med borret, och det är så stort att originalgängorna precis försvinner.
Sedan tar man gängtappen och gängar hålet. Gängtappen har en ytterdiameter så att gänginsatsen utvändigt passar i den gängan och innerdiametern på gänginsatsen är alltså M8.
Nackdelen med de här billigare satserna är att det bara finns en längd på gängorna, men om hålet är kort så kan man klippa bort några varv på insatsen (den hänger inte samman utan är som en fjäder).
I ett långt/djupt hål så kan man i stället använda två st. eller kanske enochenhalv vid behov. Inviket på gängan som man drar ner gänginsatsen med bryter man bort när gängan är på plats.
Alla normala gänginsatser brukar vara av rostfritt.
Funkar även för att fixa trasiga gängor i plastdetaljer.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Hej, sorry liite diffust med bultar och slitna gängor ? men jag utgår från att det är gängorna på bilden i hålen som man ser som gått hädan och inte bultarna och då borde väl Helicoilgängor vara det rätta för att lösa problemet, och gängorna blir starkare än från början. Det kanske är svårt att komma åt eller plocka bort delen för att sätta dit insatsgängor och du redan skippat den varianten och då kan du strunta i det här inlägget :).
Jag antar att det är normala M gängor i någon normal storlek. I princip finns alla gängvarianter att få tag på men det blir struligt med udda gängor.
M gängor finns lite överallt t.o.m. Biltema har de vanligaste mellan M5 till M12 tror jag.
Det finns att köpa en sats med verktyg, tapp och gängor för varje gängstorlek eller en större sats med flera storlekar för framtida behov.
Lite pilligt om man aldrig gjort det innan, och verktyget för montering finns i bättre varianter (och betydligt dyrare), men det blir ändå jättebra med lite försiktighet.

Visa bilaga 210060
Men jag kanske missuppfattade problemet som sagt.

M.v.h. JANKRO.

Ps. förklaring till dem som inte vet.
Om vi skall fixa ex. M8 gängor så borrar man först med borret, och det är så stort att originalgängorna precis försvinner.
Sedan tar man gängtappen och gängar hålet. Gängtappen har en ytterdiameter så att gänginsatsen utvändigt passar i den gängan och innerdiametern på gänginsatsen är alltså M8.
Nackdelen med de här billigare satserna är att det bara finns en längd på gängorna, men om hålet är kort så kan man klippa bort några varv på insatsen (den hänger inte samman utan är som en fjäder).
I ett långt hål så kan man i stället använda två st. eller kanske enochenhalv vid behov. Inviket på gängan som man drar ner gänginsatsen med bryter man bort när gängan är på plats.
Alla normala gänginsatser brukar vara av rostfritt.
Funkar även för att fixa trasiga gängor i plastdetaljer.

M.v.h. JANKRO.
Hej Jankro!

Tack för detta svar samt svaren du gett i andra trådar jag skrivit, du kommer ofta med bra svar.

När det kommer till insatsgängor så var det bland det första jag tänkte på, men, då det är väldigt trångt om utrymme & eventuellt omöjligt att få in någon borr och borra i rak vinkel så föredrog jag att inte pröva med detta. Det vore även väldigt krångligt att ta bort EGR-ventilen p.g.a att man måste ta bort en del andra saker och en annan bult sitter väldigt hårt. Om man skulle utföra den processen så hade det varit värt att investera i en ny EGR-ventil på samma gång tror jag. Och detta gör jag nog isåfall om nuvarande lagning ej skulle hålla

Jag hittade denna video på youtube

Där prövar han olika metoder, däribland kemisk metall etc. Det som fungerade bäst dock var att stoppa in ett par längder koppartråd och därefter skruv eftersom att koppartråden då följs med och fyller ut gängorna. Det fanns inte en enda negativ kommentar heller utan folk som skrev att dom fixat bultar till injektorer och annat på detta sätt så jag tänkte att jag prövar.

Det som hände var att båda bultarna till min förvåning tog stopp i slutet efter jag dragit åt dem ordentligt. Tidigare så har de bara fortsatt spunnit. Så, hittils så verkar det som att det kommer att fungera. Om det inte gör det så får jag som sagt åka till mekaniker så får de plocka bort & byta ut EGR-ventil.

Det jag gjorde dock, som en ''extra åtgärd'' var som skrivet att lägga på lite kemisk metall i änden på båda bultarna, och resterande bultlängd lade jag blå loctite på. Loctite tål upp till 160 grader och är ej antändningsbart om jag förstått det korrekt, och kemiska metallen saknar info om att den skulle tåla värme utan självantänder vid 380 grader läste jag i säkerhetsbladet efter applicering.

I ett annat forum så skrev någon att det inte blir så varmt vid i slutet av EGR-heat exchanger delen när jag frågade om packning till EGR-ventilen, men jag kom på i efterhand att det kanske blir en del grader trots att det inte blir lika varmt som övrigt avgassystem. Jag vill ju inte att det ska kunna ta eld, men det kanske inte kommer upp i 380 grader där? Och, ifall det skulle göra det - det är ju en sådan pytteliten mängd så kan det verkligen ta eld och orsaka problem? Fast man vill ju inte riskera.

Jag planerar att ta en ny bult, smeta på lite kemisk metall och loctite och låta det torka - sedan värma upp detta med eldlåga och se vad som händer.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Jankro!

Tack för detta svar samt svaren du gett i andra trådar jag skrivit, du kommer ofta med bra svar.

När det kommer till insatsgängor så var det bland det första jag tänkte på, men, då det är väldigt trångt om utrymme & eventuellt omöjligt att få in någon borr och borra i rak vinkel så föredrog jag att inte pröva med detta. Det vore även väldigt krångligt att ta bort EGR-ventilen p.g.a att man måste ta bort en del andra saker och en annan bult sitter väldigt hårt. Om man skulle utföra den processen så hade det varit värt att investera i en ny EGR-ventil på samma gång tror jag. Och detta gör jag nog isåfall om nuvarande lagning ej skulle hålla

Jag hittade denna video på youtube

Där prövar han olika metoder, däribland kemisk metall etc. Det som fungerade bäst dock var att stoppa in ett par längder koppartråd och därefter skruv eftersom att koppartråden då följs med och fyller ut gängorna. Det fanns inte en enda negativ kommentar heller utan folk som skrev att dom fixat bultar till injektorer och annat på detta sätt så jag tänkte att jag prövar.

Det som hände var att båda bultarna till min förvåning tog stopp i slutet efter jag dragit åt dem ordentligt. Tidigare så har de bara fortsatt spunnit. Så, hittils så verkar det som att det kommer att fungera. Om det inte gör det så får jag som sagt åka till mekaniker så får de plocka bort & byta ut EGR-ventil.

Det jag gjorde dock, som en ''extra åtgärd'' var som skrivet att lägga på lite kemisk metall i änden på båda bultarna, och resterande bultlängd lade jag blå loctite på. Loctite tål upp till 160 grader och är ej antändningsbart om jag förstått det korrekt, och kemiska metallen saknar info om att den skulle tåla värme utan självantänder vid 380 grader läste jag i säkerhetsbladet efter applicering.

I ett annat forum så skrev någon att det inte blir så varmt vid i slutet av EGR-heat exchanger delen när jag frågade om packning till EGR-ventilen, men jag kom på i efterhand att det kanske blir en del grader trots att det inte blir lika varmt som övrigt avgassystem. Jag vill ju inte att det ska kunna ta eld, men det kanske inte kommer upp i 380 grader där? Och, ifall det skulle göra det - det är ju en sådan pytteliten mängd så kan det verkligen ta eld och orsaka problem? Fast man vill ju inte riskera.

Jag planerar att ta en ny bult, smeta på lite kemisk metall och loctite och låta det torka - sedan värma upp detta med eldlåga och se vad som händer.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Det här kallade man förr "vedbodsreparationer" det sysslade obskyra hästhandlare/bilhandlare med på 60-70 talen.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
En uppdatering,

Jag tände med en tändare på en skruv där jag smörjt på kemisk metall, loctite och koppartråd precis som bultarna till EGR-ventilen. Det började inte att brinna eller dylikt, bara smälta/bli mer löst. En låga är ju mycket varmare också.

Jag körde en sväng på motorväg i 110km/h så motorn fick värmas upp väl, stannade och kände efter med fingret - bulten var ej särskilt varm, inte heller EGR gas exchanger-delen, jag kunde hålla kvar mitt finger där. Kände på avgasröret också, det däremot var hett. Så, min föregående fråga ifall det kan vara brandfarligt kanske ej är nödvändig längre.

Gällande denna fixning... Som jag har förstått det så kan koppar och aluminium tillsammans korridera? Kanske allrahelst då jag kletat på loctite och kemisk metall också. Ifall det blir korriderat, blir det också svagt så att bulten kan lossna?

Det är möjligt att detta bara var en ''nödfixning'' just nu, tillsvidare. Framöver så kommer jag nog få EGR-ventilen utbytt hos verkstad men detta håller förhoppningsvis nu ialafall.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 
Toppen