Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Du har rätt i det du skriver men min fråga är fortfarande om jag kan få tag i en termostat med annat arbetsområde så att jag kan höja temperaturen i frysfacket. Att det också blir högre temperatur i resten av skåpet får jag tåla.Har du bara ett vred för inställning av temperatur i skåpet, så har du bara en termostat. Det är bara i skåp med två kompressorer du kan styra kyl och frys oberoende av varandra. I ett 64 liters skåp kan jag inte tänka mig att det finns dubbla kompressorer. Att du får mer kyla i frysfacket beror på att a.) det har en lucka som hindrar kylan från att nå resten av skåpet, b.) att facket normalt omges av själva kylelementet och därför har bättre kyla.
Jag tror att det du kan göra är att ta bort luckan, om nu frysfacket sitter inne i skåpet, så du får bättre cirkulation av kall luft. Du kommer ändå att ha kallare i facket än i skåpet i övrigt men skillnaden blir mindre.
MVH
Hans
Du har rätt i det du skriver men min fråga är fortfarande om jag kan få tag i en termostat med annat arbetsområde så att jag kan höja temperaturen i frysfacket. Att det också blir högre temperatur i resten av skåpet får jag tåla.
När jag har termostaten på högst temp blir det ca -4 i frysfacket, jag kan alltså inte använda det alls för matvaror som jag inte vill frysa!Men, termostaten är ju ställbar..? Hur högt vill du, kylen blir ju oanvändbar som kylskåp?
När jag har termostaten på högst temp blir det ca -4 i frysfacket, jag kan alltså inte använda det alls för matvaror som jag inte vill frysa!
Testade idag, minkyla ger -3 i frysfacket och +3 i kylskåpet. Körde maxkyla en dryg timma, det blev -20 i facket och -1 i skåpet. Min bedömning är att kompressorn är för stor och regleringen för dålig, allt skit med andra ord. Undrar fortfarande om jag kan byta till en bättre termostat.Vilken temperatur har du då i kyldelen?
Pålle
Testade idag, minkyla ger -3 i frysfacket och +3 i kylskåpet. Körde maxkyla en dryg timma, det blev -20 i facket och -1 i skåpet. Min bedömning är att kompressorn är för stor och regleringen för dålig, allt skit med andra ord. Undrar fortfarande om jag kan byta till en bättre termostat.
Testade idag, minkyla ger -3 i frysfacket och +3 i kylskåpet. Körde maxkyla en dryg timma, det blev -20 i facket och -1 i skåpet. Min bedömning är att kompressorn är för stor och regleringen för dålig, allt skit med andra ord. Undrar fortfarande om jag kan byta till en bättre termostat.
Nu har vi varit ute en del med husbilen efter bytet av termostat, fungerar utmärkt. Temp i frysfacket som nu är en del av kylskåpet 2-3 plusgrader, i botten av kylskåpet ca +8 grader. Gångtiden för kompressorn har minskat påtagligt. Termostaten kostade 600:-bytet knepigt pga litet utrymme men blev ändå bra!Tack för synpunkter och tips. Har demonterat luckan till frysfacket och en mellanhylla i kyldelen, viss förbättring men eftersom termostaten i det varma läget startar kompressorn vid ca -2 blir det oundvikligen så att matvaror i frysfacket får för låg temperatur. Har nu hittat en termostat som startar vid +3,5 och stoppar vid -1, har beställt den och hoppas kunna återkomma när den finns på plats. Finns risk att temperaturdifferensen medför korta och täta gångtider för kompressorn.