• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Telias mobila bredband

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telias mobila bredband

Och varför inte Net1?
Har väl visat sig ha den bästa täckningen av alla utanför storstäderna. Men kanske inte det snabbaste.

Nu kommer 4G på bred front hos alla operatörer. Hastigheten är 64-80 Mbit/s med en begränsning på 80 GB/månad.

Net1 kan vara ett alternativ när man reser till glesbygd i Norrland där 4G lär dröja.

F

F.d. 8863

Guest

Knarrevik!Men har man ingen täckning så har man väl inte stor nytta av 64-80.
Eller har du information om att 4G får åtminstone lika täckning som Net1.
(OBS! Jag har inte försäljningsprovision från Net1 :mad:)

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

95 eller 99% av Sveriges befolkning skall ha möjlighet till 4G-uppkoppling vid årets slut.

F

F.d. 8863

Guest

Det låter för bra för att vara sant.
Men man får väl hoppas

Dock 95% = 450 tusen som inte får. Och har dom inte kunnat fixa nåt åt mig m fl mitt i Skåne hittills, så inte tror jag att jag får 4G under överskådlig tid. Till rimligt pris.

Och blir 4G via ADSL eller modem?

Att jag talar mig lite varm för Net1 är att de hittills skött sig väldigt bra (utom lite på slutet då dom tydligtvis bytt något system). Och när dom nu strulade fixade TeknikLasse allt på nästan nolltid.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

95 eller 99% av Sveriges befolkning skall ha möjlighet till 4G-uppkoppling vid årets slut.

Hur skall det gå till ? Enligt våran konstruktör så krävs att 4G-masterna sitter med 800 meters mellanrum .
Enligt tidningen Ny Teknik nr 10/2011 så kommer inte Net1 ha köp 4G rättigheter på auktionen som det skrev om här :
Oligark kan krascha 4g-festen - IDG.se

Här står det sedan att Net1 blir utan 4G : 4G-utbyggnad i 800 MHz-bandet - Mobil.se

Kjenyh

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
154
Medlemskap
2025

Hej Grannies!
Mitt mobila internet(Tele2) fungerar lika bra i norra som södra delen av vårt avlånga land. Spelar ingen roll om man är vid kusten eller inland/fjällen. I vårt pannrum, i vår brf, har vi Telias mobiltelefon-anläggning, det är dom som betalar hyran, och in i apparatskåpen finns det grejer som är märkt Tele2.
Mvh Kjelle

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Men om du jämför täckningskartorna så är det stor skilnad på täckning här i norrbotten mellan bolagen

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

Vi har kapat allt fast eftersom det inte fanns någon lina till vårt nya ställe. Har haft Teliamobilt bredband med mig i gamla husbilen under 5,5 år och rest över i stort sätt hela landet (12900 mil) med lite blandat resultat på uppkopplingarna. Först med simkortet i datorn och sen i en dongel. Oftast går det att koppla upp datorn men den kan bli lite långsam ibland, speciellt lång från samhällen. Nu kör vi med mobilt router med trådlöst nätverk från Clas Olsson+riktantenn hemma med förstärkare från Kjell o Company. Den trådlösa rotern har ett ställ där man sätter i dongeln sen funkar både fasta och bärbara datorn. Telefonen är en vanlig stenålders mobil och hemlarmet är trådlöst med avisering till mobilen. Är nöjd med resultatet. Nu kan vi använda samma abbonemang både i husbilen och hemma och sparar ett fast bredband+en fast telefon.
mvh
Peter

F

F.d. 52919

Guest

Kjenyh! Sydväst om Kalix fungerar inte Tele2 inte i Övertorneå Pajala Vittangi Harads Edefors Kvikkjokk Lycksele N. Strömsund osv. osv.
Grannies.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Vi har kapat allt fast eftersom det inte fanns någon lina till vårt nya ställe. Har haft Teliamobilt bredband med mig i gamla husbilen under 5,5 år och rest över i stort sätt hela landet (12900 mil) med lite blandat resultat på uppkopplingarna. Först med simkortet i datorn och sen i en dongel. Oftast går det att koppla upp datorn men den kan bli lite långsam ibland, speciellt lång från samhällen. Nu kör vi med mobilt router med trådlöst nätverk från Clas Olsson+riktantenn hemma med förstärkare från Kjell o Company. Den trådlösa rotern har ett ställ där man sätter i dongeln sen funkar både fasta och bärbara datorn. Telefonen är en vanlig stenålders mobil och hemlarmet är trådlöst med avisering till mobilen. Är nöjd med resultatet. Nu kan vi använda samma abbonemang både i husbilen och hemma och sparar ett fast bredband+en fast telefon.
mvh
Peter

Det är ungefär så jag tänkt.

Hoppas jag hittar ett abonnemang som passar nedanför Brösarps Backar!

Hälsar
Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Av Telias kundtjänst fick jag bl.a. detta svar när jag frågade om vilken hastighet man kan förvänta sig, och inte bara vill höra mantrat: Upp till.....

"3G nätet fungerar även så att om antalet användare ökar mycket måste nätet prioritera och utesluta vissa användare. Detta för att säkra kvalitet för det antal användare som cellen bestämt sig för att den klarar. Detta innebär att användare som normalt har täckning blir utan täckning om antalet användare ökar till en viss gräns.
Jag kan därför inte uppskatta någon normal hastighet till dig på just en specifik adress. "

Man kan alltså bli helt frånkopplad åxå!!

Hälsar
Kåre

F

F.d. 15776

Guest

Låter intressant Paul.
Först ska några andra bitar "falla på plats". T.ex vill ogärna att huslarmet slutar fungerar när jag "klippt" ledningen.

Jag hör av mej när det närmar sej. :)

Ha en trevlig kväll
Kåre
Hej
Jag har gjort som du och fimpat telekabeln. Vi använder nu bara mobilen, vi har det gamla numret kvar. Internet kör jag med Net 1, det är inte så snabbt men det täcker mitt behov. Jag fick köpa ett gsm modem till larmet efter som det gick via fasta telefonin. Fungerar bra.
Bengt

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

overgran

Jag har inte kapat linan än, men det kommer nog att bli så.
Huslarmet har ett eget GSM har jag fått reda på, och har "bara" fasta linan som back-up.

Jag blev lite osäker när jag fick ovanstående besked från Telias kundtjänst, men Trappmannen i Vitaby har haft trådlöst Telia i 5-6 år utan problem.

Vitaby är ju inte så långt härifrån, men vi använder inte samma mast. Min mast ligger bara 900 m härifrån och utan att störas av Brösarps Backar.

Hälsar
Kåre

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tele2 har gått ut med erbjudande om hemnummer, 4G-router och 2 telefoner till alla som har ADSL och telefoni i kopparnätet. 248 kr/månad vilket blir ca halva priset mot tidigare.

Hastighet upp till 15 Mbit/s och 15 GB data ingår.

Toppen