• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Telias mobila bredband

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Planerar att "kapa" fasta telefonkopplingen, och enbart ha mobiltelefoner och mobilt bredband.

Lutar åt Telia, men hur pass pålitlig är deras uppkopplingar. Den jag nu haft från Teleservice i Sjöbo, har fungerat klanderfritt i många år.

Vill ogärna "ställa till det", eftersom man blivit så "beroende" av en klockren uppkoppling.

Undrar
Kåre

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telias mobila bredband

Kolla olika bolag först, kanske med hjälp av kompisars telefoner! Det är stor skillnad på vischan mellan de olika bolagen! Där jag bor nu fungerar bara Telenor, konstigt nog! Telia kanske ibland och 3 och tele 2 dåligt!

Jappe

Trappmannen

HBK Medlem
Kommun
Ystad
HBK-Nr
8502
Medlemskap
2025

Hej Kåre

Jag har kört Telia i en 5-6 år, och här i Vitaby fungerar det utan problem

Paul

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hallå Pålle!:)

Jasså du har Telias mobila bredband i Vitaby. Låter intressant.
Givetvis kommer några följdfrågor:

Vet var masten finns? Antar att jag måste ha en extern antenn härnere bland Brösarps backar.

Vad har du för grejor, en vanlig "dongel" eller vad?

Dongeln kan man visst inte ansluta en extern antenn till, så det får bli en router/modem i så fall.

Hör gärna av dej igen.

Hälsar
Kåre

Kjenyh

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
154
Medlemskap
2025

Hej!

Tele2 fungerar lika bra som Telia. Tele2 använder Telias anläggningar.

Kjelle

F

F.d. 8160

Guest

Finns induktiva signalöverförare, typ
Induktiv signalöverförare > Adapter | Kjell.com
men hur bra dom är vet jag inte.
Funderar på nått sådant till bussen och sen koppla den till den anten-"fot" som redan finns, men där resten saknas... Om det behövs. Vet inte hur mycket det kommer krångla för mig. :p

F

F.d. 53013

Guest

Vi har tagit med oss vårt fasta telefonnummer till mobiltelefon vi har haft det i två år och det har funkat absolut felfritt, vi har 3. Vi har också en router så att vi har trådlöst hemma, den tar vi också med oss så att vi kan använda datorn och iPaden. Man behöver iof säg inte ha trådlöst. Vi har iPhones så att det funkar ju ändå, men vi slipper köpa abonnemang för "paddan". För oss har det som sagt funkat felfritt.

Trappmannen

HBK Medlem
Kommun
Ystad
HBK-Nr
8502
Medlemskap
2025

Hej

Jag har 2 abonnemang ett i ipaden och ett i iphonen, iphonen delar jag ut till min dator och använder den som router där även fler kan koppla in sig,
MEN mer än en användare slöar ner det ganska mycket
Vill du kan jag komma till Brösarp med iPad och iPhone så kan vi kolla vilken mottagning ni har. Ring gärna du har numret

Paul

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Finns induktiva signalöverförare, typ
Induktiv signalöverförare > Adapter | Kjell.com
men hur bra dom är vet jag inte.
Funderar på nått sådant till bussen och sen koppla den till den anten-"fot" som redan finns, men där resten saknas... Om det behövs. Vet inte hur mycket det kommer krångla för mig. :p

Jag köpte en liknande induktiv signalöverförare för ett antal år sedan, tror det var från Kjell&Co. Den var helt värdelös och bara att slänga, men de kanske är bättre nu även om jag tvivlar.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Hej

Jag har 2 abonnemang ett i ipaden och ett i iphonen, iphonen delar jag ut till min dator och använder den som router där även fler kan koppla in sig,
MEN mer än en användare slöar ner det ganska mycket
Vill du kan jag komma till Brösarp med iPad och iPhone så kan vi kolla vilken mottagning ni har. Ring gärna du har numret

Paul

Låter intressant Paul.
Först ska några andra bitar "falla på plats". T.ex vill ogärna att huslarmet slutar fungerar när jag "klippt" ledningen.

Jag hör av mej när det närmar sej. :)

Ha en trevlig kväll
Kåre

F

F.d. 8160

Guest

Jag köpte en liknande induktiv signalöverförare för ett antal år sedan, tror det var från Kjell&Co. Den var helt värdelös och bara att slänga, men de kanske är bättre nu även om jag tvivlar.
Hade på känn att det skulle vara så.
Kanske är bättre att bara dra ner så att dongeln sitter i överkanten på framrutan. Borde ge någolunda bra mottagning. :)

G

Göran T625

Guest

Larmet kan ju kräva en analog linje....något att tänka på.

Göran T625

F

F.d. 52919

Guest

Kjenyh...
Att Tele2 fungerar via Telias master är en sanning med modifikation! Vi nyttjar Telia & Tele2 men norr om Sveg (inlandet & kusten) fungerar inte Tele2 bara Telia, åtminstone på de ställen vi frekventerar!
Grannies.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag hade för mig att Telia köpt in sig på Tele2:s koncession (3G) pga att de inte har någon egen?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Dottern har just fått en iPhone i födelsedagspresent. Hon köpte till 1GB Internet till sitt kontantkort hos O2 här i England. Efter två dagar ringde hon och var lite bekymrad att det bara var 50MB kvar och undrade vad det betyder. Hon hade kollat på SVT Play och det tycks dra iväg ungefär ½GB i timman. Lärpengar kom hon fram till.

Det gäller alltså att avväga vilket mobila bredband som väljs kontra vad som förbrukas. Jag har Telias mobila bredband som har någon begränsning i datamängd, okänd vilken, per månad men jag har inte slått i taket än. Jag är mycket nöjd med Telia eftersom det är mycket sällan som nätet är nere, kanske någon gång i halvåret där jag bor. Jag hade dock ett flera dagar långt avbrott för någon månad sedan efter ett elavbrott i området under kanske 8 - 10 sek. Kanske var det felet i Telias anläggning som förorsakade elavbrottet? När jag bestämnde mig för Telia för några år sedan så såg jag till att få det på prov en vecka för att se att det verkligen fungerade hemma. Jag visste då att exempelvis Telenor inte fungerade i vår by på den tiden, kanske bättre nu.

F

F.d. 8863

Guest

Och varför inte Net1?
Har väl visat sig ha den bästa täckningen av alla utanför storstäderna. Men kanske inte det snabbaste.

Där jag bor mitt i centrala Skåne fungerar inget av de stora bolagens mobilnät. Man kan få bredband via ett företag i Sjöbo, men svindyrt. Men Net1 fungerar.
Jag har riktad antenn, är utlovad upp till ca 9 men får drygt 4 i mottagning.

Jag har också kapat mitt fasta teleabonemang och har anslutit min vanliga telefonlur till Net1-modemet.Jag har kvar mitt gamla fasta telefonnummer med riktnummer. Fungerar klanderfritt via ett företag som heter Phonzo (Net1 hade inte denna möjlighet när jag kapade Telias fasta för flera år sedan)
Finns olika kostnadesnivåer från ingen abonnemangskostnad men med högre samtalsavgift, och olika varianter uppåt.
Jag har valt 29 kr fast i månaden och relativt låg samtalsavgift, (minns inte beloppet nu, men tror bestämt den är lägre än andras).
Och Net1-modemet kan jag ju ha med mig överallt, t ex Husbilen.

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Ja varför inte Net1?

Jo jag har provat detta, men det fungerar mycket dåligt där jag BOR, men alldeles förträffligt ute på landsbygden, och inte att förglömma i NORGE och DANMARK.

Skulle gärna sett detta som en helhetslösning för mej, men det stupade som sagt på "hemmaplan"!
Tyvärr!

Kåre

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Dottern har just fått en iPhone i födelsedagspresent. Hon köpte till 1GB Internet till sitt kontantkort hos O2 här i England. Efter två dagar ringde hon och var lite bekymrad att det bara var 50MB kvar och undrade vad det betyder. Hon hade kollat på SVT Play och det tycks dra iväg ungefär ½GB i timman. Lärpengar kom hon fram till.

iPhone säljs i regel med minst 10 GB här hemma.

Toppen