• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telias erbjudande, hjälp?

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Jag har läst en massa trådar härinne om TV i datorn.
Nu börjar det bli dags för oss skaffa bärbar dator med mobilt bredband.
Men för mig så är det tekniska en hel djungel!
Ni har nämnt att man ska se upp med hur skärmen är när man sitter i soffan,
menar vinkeln man ser bilden i.
För oss som planerar mycket vistelse i Norrlands inland låter Telia som bästa alternativet.
När man går in på deras sida har de olika paketerbjudanden på bärbara datorer.
Men vilken ska man välja?
Kan någon vänlig själ förklara vad det är jag ska titta efter?
Marina
:confused:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Telias erbjudande, hjälp?

Alla deras datorer fungerar att se TV på. Skärmens storlek ,de vanligaste TV man har i husbil är 15 tum och större. Skall du bära omkring den så är det en fördel om de är lätta. Så mina krav skulle vara 15 tum eller större och att den är så lätt som möjligt.Sedan är priset en viktig faktor. Prata även med Telia vad dom rekommenderar. Så för att surfa och se på TV så fungerar de billigare bra.
Ha det
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Telias erbjudande, hjälp?

hej Marina
se også efter hvor mange usb porte der er.
vores har 4, men på vores datters er der kun en.
vores mobile bredbånd kræver 2 og stik til musen 1
solskins hilsner fra Marianne
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Telias erbjudande, hjälp?

Re USB-portar så är det tydligen inbyggt mobilt bredband i Telias dator som ingår
i deras erbjudanden.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Telias erbjudande, hjälp?

Hej!
Skall ni köra runt i Norrlands inland är det bara Telia som gäller. Räkna dock inte med att det fungerar överallt.
Datorer finns till betydligt bättre villkor i elektronikhandeln än hos Telia. En billigare dator innebär inte sämre kvalitet utan lägre prestanda. Eftersom bilden blir sämre när man inte sitter precis mitt framför skärmen är det viktigt att ni kollar på lite olika modeller hos handlarna och själva tänker er in i hur ni kommer att sitta i husbilen. Tänk på att en 17" drar mer energi än en 15" vilket ju kan vara intressant om man inte står vid elstolpe.
Telia har abonnemang på trådlöst internet för 99:- i månaden. Har man Telia bredband hemma så gäller de 99:- för mobilt Internet dygnet runt, annars mellan 19.00 och 07.00 vardagar samt hela helgen.
Modemet till trådlöst Internet skall vara av USB-typ och köp till en USB-skarvkabel på en meter eller så. Då kan ni flytta runt modemet lite om det blir svårt att få kontakt ute i obygden. Modemet kostar 400:- om jag inte minns fel. Det är alltså inte inbyggt i datorn.
En annan mycket praktiskt sak är en adapter så att datorn kan anslutas till husbilens 12V. Då kan man ladda datorn medan man kör. Kostar ca 300:-
Skall ni även titta på TV så finns det adapters som även de ansluts till USB-port. Datorerna idag har i allmänhet 4 USB-portar men bör kollas för säkerhets skull.
Hoppas att det inte blev ännu svårare att välja nu!!
/Nisse
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Telias erbjudande, hjälp?

Tusen tack!
Att vi vill ha Telia beror just på att de har bäst täckning i Norrland frånsett
kuststäderna.
Du Nisse borde om någon här veta med tanke på din bostadsort!
Mvh
Marina
 
Toppen