• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

teleoperatör ?

Jörgen.hymer

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
23640
Medlemskap
2025
Jag har då fattat mod efter att ha läst många inlägg på detta forum som gett mig otroligt många bra tips och råd att skapa en egen tråd. Jag undrar om det är någon som har samma problem som jag vilken teleoperatör skall jag välja? Jag behöver ett mobiltelefonabonnemang samt ett datakort för att sätta in i min router. Behöver det mobila bredbandet framför allt utanför Sverige (då jag är ute med husbilen) då jag har fiber hemma. Rätta mig nu om jag har missförstått de olika operatörernas villkor. Tele 2 Max 30 Gb och jag måste göra av med lika mycket eller mer i Sverige annars får man en straffavgift. Telia upp till 20 Gb och möjlighet att köpa till surf. Den surf man köper till går bara att använda i Sverige. Alltele = A3 som skriver på sin hemsida att dom endast tillhandahåller mobilt bredband inom Sverige. Med hjälp av alla de kloka personer som är forumet skulle jag vilja veta vad ska jag välja ??
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Om du inte ska vara utomlands mer än 4 månader så funkar nästan alla. Telia har dock funkat för mig sedan 15 augusti vilket nästan är nästan 7 månader.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Efter att ha läst det mesta, vi valde AllTeles billigaste mobilabbonemang 39:- med 40 GB surf. SIM-kortet dom skickade rekommenderat (till hemadressen) sitter i routern och har fungerat t.o.fr. Sverige - Spanien utan större problem. AllTele nyttjar Telenors nät.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag valde Vimla, dock max 10GB/mån i EU, vilket räcker för mig, oanvänd pott sparas, Telenors nät, betalar 150kr/mån, Alltele 40GB kostar 349kr.
 
F

F.d. 32985

Guest
Husbilsklubben har avtal med Tele 2 med rabatterade priser på deras mobilabonnemang. https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/avtal-tele-2-mobilabonnemang-mobilt-bredband.104913/
Tyvärr har det blivit en, vad jag tycker försämring då datakortet (1 datakort) som tidigare ingick nu kostar 99:- i månaden. Detta medför att detta inte alls är lika slagkraftigt längre.
Går dock att förhandla själv med de olika telebolagen, men se till att bli framkopplad till abonnemangsavdelningen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har sett jättbra priser på abbonemang men sen ser man med liten text att priset gäller bara 3 månader sen blir det dyrare - mycket dyrare, lätt att gå på lockpriser det gäller att ta fram de extrastarka glasögonen och läsa det finstilta. Aktar mej för att teckna något på telefon då bara motparten spelar in samtalet, jag har i sådant fall begärt offert till min mail. Brukar sällan komma något mail och då vet man att man inte gör avtal direkt med företaget utan inhyrda säljare som kan ta till vilka tricks som helst. Vill jag ha en tjänst ringer jag företaget direkt då vet jag vad som gäller.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Viktigt att skilja på Mobilabonnemang och abonnemang för Mobilt Bredband.
Välj inte Mobilt Bredband, det fungerar inte utanför Sveriges gränser och det går bara att surfa med.
Mobilabonnemang, ev. med ett extra datakort är bra val. Med mobilabonnemanget kan du ringa, skicka sms/mms och surfa. Du kan internetdela vilket innebär att din telefon fungerar som en router dvs flera enheter kan koppla upp sig mot telefonen och komma ut på nätet. Mer praktiskt är att ha ett extra datakort och sätta det i en router eller en surfplatta som har plats för ett SIM-kort.

De flesta operatörer har en tidsgräns på max. 4 månaders sammanhängande vistelse utanför Sverige. Inom den tiden kan du förbruka hela din surfpott oavsett vilken förbrukning du har haft inom Sverige.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Möjligheten finns att teckna ett mobilabonemang ,och sätta simkortet i routern på så vis använda mobiltbredband inom EU, i mitt fall Vimla.
Naturligtvis får det inte bli något dyrt upplägg med telefoni som inte används.
 
Toppen