• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Telenor lovar runt men håller tunt

BirgittaK

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2025
Hej
Vill dela med mig lite erfarenheter om abonnemang för trådlös router.
Tog ett abonnemang hos Telenor med en Huawei trådlös router.
Var tydlig med att vi skulle använda den utomlands på resor.
Telenor-affären lovade att det inte var operatörslåst router som ingick ( den var låst i 12 mån med möjlighet att låsa upp den för 350kr). Avtalet visar heller inte ett ord om någon operatörslåsning.
Så inköpet av spanska simkortet gick åt pipan på grund av operatörslåsningen.
Telenor lovar också på sim hemsida att det är fri surf i Norden för deras abonnemang ( fast bara så ni vet så gäller det inte just mobilt 4G surfning för trådlös router ?!?).
Alla kontakter med Telenor har varit under all kritik, när det väl gått att nå dem.
Mail-svaren håller låg nivå.
Välj gärna Telenor som har en bra uppkoppling och lösning för trådlöst wifi till husbilen här i Sverige men förvänta er inget mer, oavsett vad de säljer och säger.

Önskar alla ett Gott Nytt År!

/Birgitta

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Telenor lovar runt men håller tunt

När det gäller avtal med dagens operatörer så är det nog endast det som står i avtalet som går att åberopa.
Var själv och förlängde mitt abonnemang i 3 i somras, trodde jag. Men upptäckte efter någon månad att det var ett helt nytt abonnemang jag blivit "förärad", men det löste sig rätt smidigt efter samtal med kundtjänst. Kanske "bara" för att jag nog hör till de äldsta kunderna, vem vet.

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Tre är likadana. Har ett mobilt WIFI som enligt uppgift skulle funka utomlands. I helvete (ursäkta) heller!

Efter 30 min telfonerande från tyskland med nån fjortis på supporten gav jag upp och köpte ett abo på plats.

/M

BirgittaK

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2025

Lite fortsättning på mitt äventyr med Telenor och Huawei E589.
Valde att beställa en upplåsning så vi kan använda routern var vi vill.
Skriver in ime-nummer och betalar avgiften för upplåsning. Får ett mail med länk till upplåsningsdokument.
Men där fanns ingen instruktion för Huawei 589 på listan.
Okej ringer supporten som inte heller har instruktionen hur man låser upp en Huawei e589. Den är enligt supporten beställd
Så nu har jag en betald upplåsningskod hos Telenor men ingen instruktion. Det känns inte riktigt bra och framförallt inte så seriöst av företaget.
Väntar ivrigt på hur detta ska sluta. Själva internet-tjänsten är det inget fel på men kontakten med Telenor är tyvärr ett skämt.
Tur att det är höst och bilen i ide så det finns lite tid att pyssla med att få till viktigheter .
// Birgitta

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har du prøvd å sette inn et simkort fra noen annen enn telenor? Ofte dukker det da opp en dialog i brukergrensesnittet for enheten som fråger etter en opplåsningskod. Brukergrensesnittet finner du som en webside på routeren.

Eneste Huawei device jeg har funnet hvor denne manglet var en som var rebranded Vodafone - der kom det i stedet opp en dialogboks med beskjed om at den ikke kan låses opp. Men selv den ble opplåst ved at jeg lastet ned orginal Huawei fimware og la inn på enheten.

F

F.d. 53358

Guest

Jag hade ett abonnemang under två år, hos Telenor. När denna tiden gått ut, bytte jag till Tele2 kompis och flyttade över telefonnumret. Nu blev jag tvingad att betala ytterligare tre månader, på grund av att jag inte sagt upp abonnemanget på rätt sätt. Detta trots att jag inte kunde utnyttja detta, då jag inte hade något telefonnummer.
De kunde kapa åt sig ca 700:- av mig, men de bet sig ganska hårt i svansen, då många av mina vänner bytt operatör PGA detta.
Diskutionerna med Telenor ledde ingenstans, mest otrevligt.

F

F.d. 25867

Guest

Jag har under åren lärt mig en viktig sak:
Påhopp Raderat/HBK Web

F

F.d. 55376

Guest

Jag låste upp mitt Telenor själv via upplåsningskoder på nätet.
Bara att goola på vilken sticka man har och nummer. Superenkelt och funkade jättebra med Tyskt sim kort när vi testade i Sep. Gratis upplåsning var det ju oxå:wink:
Gun

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I Norge blir selskapet ofte kallt for Tullenor - tidligere var kallenamnet Telleverket i stedet for Televerket. Det norske verbet tull betyr spøke eller lage uorden (begge deler passet).

Kan som en digresjon nevne at Televerket i sin tid sa nei til å bli med på utviklingen av internet - det var tidlig på 1970 tallet. Heldigvis ble et par militære og sivile norske forskningsinstitusjoner med i stedet allerede i 1972.

Alle både i Norge og Sverige kan i dag være glade for at det ikke ble noe av sammenslåingen av Telenor og Telia.

F

F.d. 58882

Guest

Vår familj har i många år haft hemtelefoni & internet via ADSL från Telia vilket varit en katastrof. Mobiltelefonin har Telenor fått stå för & denna har fungerat så bra att vi numera har även GSM-baserad internet från Telenor. Så som vi upplever Telenor så är dom bra att ha att göra med. Det enda som krånglat är deras modem (DOVADO) som jag ersatt med HUAWEI CPE B593. Detta modem i kombination med XPOL MIMO riktantenn gör att vi är väldigt nöjda.

Bennie

F

F.d. 32985

Guest

Har också Telenor och valde de pga en fysisk affär och bäst villkor på den
tiden jag skaffade abonnemang. Just att slippa ringa då problem uppstår
är en stor fördel anser jag. Då gångerna jag haft strul har butiken varje
gång varit väldigt kundorienterade.
Då det dessutom är ett abbonemang med helt fri surf gör att jag inte vill
teckna nytt utan använder detta friskt i husbilen.

BirgittaK

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2025

Kort rapport från dagens kontakt med kundtjänst. Senaste dialogen med kundtjänst var att jag själv skulle ringa till Huawei och få en instruktion. Deras tjänst var enligt pojken på bredbandsavdelningen utförd för jag hade fått en kod. Var inte så noga om den gick att använda eller ej och förresten var det ju Huaweis modem. /Birgitta

BirgittaK

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2025

Jag hör att det är flera som har bekymmer med olika leverantörer. Förmodligen är det ett kombinerat branch och teknikproblem.
Jag kan förstå att saker går fel men blir frustrerad när det inte går att få kontakt och reda ut.
Skönt att höra att några av er har positiva kontakter med Telenor.
:yes:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Använder Telenor eftersom de är de enda som har acceptabel täckning där vi bor. Täckningskartor i all ära, men det enda som fungerar i praktiken är Telenor. Har nu haft dem i tre år och de kontakter vi haft med support eller butiken i Karlstad har alltid var till vår belåtenhet.

Som så ofta tror jag att det är lite personrelaterat, vi har haft mest kontakt med butiken i Bergvik i Karlstad och där har dom alltid varit väldigt tillmötesgående och sett till att eventuella problem lösts snabbt och smidigt.

Synd att ni drabbats av det motsatta BirgittaK.

F

F.d. 58882

Guest

Birgitta

Koppla modemet till datorn & gå in på HUAWEI's hemsida & uppdatera. Det har jag gjort för ett par år sedan. Kommer inte ihåg hur jag gjorde men om jag inte missminner mig så var det ganska enkelt.

Bennie

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Använder Telenor eftersom de är de enda som har acceptabel täckning där vi bor. Täckningskartor i all ära, men det enda som fungerar i praktiken är Telenor.

Samma här. Telenor är det enda bolag som fungerar där vi bor! Konstigt nog för det stämmer inte alls med teckningskartorna här heller!

Jappe

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Kort rapport från dagens kontakt med kundtjänst. Senaste dialogen med kundtjänst var att jag själv skulle ringa till Huawei och få en instruktion. Deras tjänst var enligt pojken på bredbandsavdelningen utförd för jag hade fått en kod. Var inte så noga om den gick att använda eller ej och förresten var det ju Huaweis modem. /Birgitta

Enligt Konsumentköplagen är det Telenor som är din partner, inte Huawei.
Apple försökte skicka mej till LaCie en gång, men de fick göra jobbet själva (Apple alltså).

Toppen