• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telefonsamtal från Spanien

F

F.d. 8491

Guest
Hej,

Sitter nu i Peniscola i Spanien och har just, med goda campingvänners hjälp, upptäckt en möjlighet att ringa Sverige med låg kostnad.

Vanligt mobilsamtal till Sverige kostar 5,50 kr/minut och ger också mottagaren en kostnad, jag vet inte exakt men tror att mottagaren betalar från Svenska gränsen. Det blir snabbt stora pengar!

Har nu kopplat in mig på skype och ringer via datorn och kostnaden är nu 16 öre/minut till vanliga telefoner och mottagaren får heller ingen kostnad för samtalet. Det är fantastiskt minuterna rinner iväg men det minskar nästan inget på kontot!

Till mobiltelefoner något mer, vet inte exakt men betydligt lägre än 5,50 kr/minut.

Samtal mellan skype-medlemmar är gratis.

Tack Malin för hjälpen att ladda ner Skype-programmet och att starta upp!:D


Ett annat sätt att hålla ner kostnaden för kontakt med Sverige är att köpa ett Spanskt SIM-kort. Ungefär hälften av kostnaden mot att ringa med Svenskt SIM-kort.

Hälsningar från Spanien, just nu kl 18 är det 19 grader och solen håller på att gå ner.;) ;)

Sven-Åke
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Telefonsamtal från Spanien

Precis vad jag sagt länge. Om nu alla medlemmar laddar hem SKYPE, så kan vi prata gratis med varandra.
:twitcy: :twitcy: :twitcy: :twitcy:
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Telefonsamtal från Spanien

Hej: Vilken utrustning behöver jag för att använda Skype och använder ni er av mobilt internet i Spanien.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Telefonsamtal från Spanien

Du behöver mikrofon och högtalare. Förslagsvis i ett headset. Du måste vara uppkopplad mot intenet för att ringa upp genom Skype, så har du inte billig surfmöjlighet när du är utomlands är det inget särskilt bra alternativ. Har man däremot ett billigt surfande är det ju bra.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Telefonsamtal från Spanien

Hej Roger E

Det är som Asawi säger.

Vi använder en bärbar dator som är försedd med trådlös sändare/mottagare, finns som standard i moderna datorer. Med den kan man nå trådlösa nätverk och om nätverket inte är låst med lösenord är det bara att logga in på internet. Brukar vara lätt att hitta något nät som man kan använda.

Vi står nu på en camping i Peniscola och där har campingen sändare för trådlös uppkoppling (WIFI). Här får man betala för att få tillgånga till lösenordet, 40 euro/månad.

Vi har också ett headset med mic och lurar (250 skr), sedan laddar man ner ett program (gratis) från Skype och därefter måste man sätt in 100 kr på ett konto. De pengarna förbrukas men sakta när man ringer. Enkelt .

Hälsningar/Sven-Åke
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Telefonsamtal från Spanien

Har du en bärbar Dator så behöver du inget mer , allt finns i Datorn, Högtalare mic, och ibland webcamera
:confused:
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Telefonsamtal från Spanien

Ingen mic i min bärbara, och högtalarna gör ingen glad heller... Betydligt bättre ljudkvalitet med headset!
Min bärbara har ett par år på nacken, men vet ni vad, det finns folk, vänner til mig förresten, som har ännu äldre och sämre grejor... ;)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Telefonsamtal från Spanien

Vad är det för fel på telefonkiosker? Tom Stålmannen använder dom :twitcy:

OK... Har man en bra internet anslutning så är SKYPE ett alternativ. Annars är email ingen dum ersättare. Dessutom behöver man då inte bekymra sig om var motagaren befinner sig. Beror iofs på vad ärenet gäller men för si sådär 25 år sen fanns inga mobiltelefoner/internettelefoner och det funkade det med (med vissa begränsningar). Trots att jag arbetar inom gebitet har jag lite svårt för det där att alltid... alltid vara nåbar. Skönt att släppa skiten ibland och bara softa ...
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Telefonsamtal från Spanien

Hei, om man ikke har mulighet for å koble seg til internet, er det også en mulighet å kjøpe et svensk kontantkortabonnement som heter VODAFONE PASSPORT (Nå telenor).

For å ringe fra Spania til Sverige, betaler man da en startavgift på ca 10 SEK, og så er minutpriser 0.69 øre i 20 min. Er samtalen lenger enn 20 min tilkommer nye 10 kr.
Om du blir oppring fra Sverige mens du befinner deg i utlandet, så betaler du kun staravgift for samtalen.

Med et vanlig abonnement skal ikke mottager betale for å bli oppringt, men du selv må betale pris for leie av spansk net, i tillegg til den svenske operatørens gebyr for å formidle leien, i tillegg til svensk moms. Det blir fort 5 - 10 kr i minutpris, og vær eneda mer oppmerksom på bruk av mobilt internet via 3G, prisen pr kilobyte kan være enorm.

Om du med et vanlig mobilabonnement blir oppringt i Spania, betaler den som ringer bare vanlig svensk takts, men du som har reist til utlandet må betale leie av spansk nett, den svenske operatørens gebyrer og svensk moms.

Mange som oppholder seg lenge i Spania (eller andre land) kjøper et lokalt kontantkort til mobilen, så slipper man i allefall doble gebyrer. Men pass da på at ikke mobiltelefonen din er låst til en annen operatør.

Har selv opplevd enorme teleforegninger fra utenlandsturer, og har endt opp med å stort sett bruke sms eller internetcafèer, men for neste tur en vi nå også utstyrt med vodafone passport.
 
Toppen