• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tejpa kortet ingen bra idé?

F

F.d. 25045

Guest
Sv: Tejpa kortet ingen bra idé?

Tejp går ju o ta bort för det mesta ju.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har haft bortskrapad kod i 10 år och lämnar aldrig ifrån mig kortet.
Idag har nästan alla chipläsare, även utomlands. Det känns bra att kortet inte kan användas av obehöriga tack vare att koden är osynlig.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Tack Knarrevik för svar!
Skall prova det här hemma, om inget annat för att få ned bankernas vinst om det skiter sej ( m. nytt kort) men dom tar igen det på karusellerna det dom förlorar på gungorna!!!!
Många har kollat inlägget men få har säkert inte någon aning ( liksom jag) verkar det, är det bara i "Tjyv" Sverige problemet är???????????????????????????????????
Mvh.

Senast ändrad:

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Jag har bortskrapad kod samt att kortet via bankens hemsida är spärrat för internetköp samt att jag endast öppnar det för uttag och köp i de länder där jag avser att resa denna gång. Jag har sedan ett konto i en annan bank och detta är öppet för internetköp men jag sätter bara in nödvändigt kapital när jag handlar på internet. Jag har ett masterkard och ett visakort då jag råkat ut för att vissa affärer och bankomater endast tar det ena. Naturligtvis lämnar jag aldrig korten ifrån mig.
Lasse

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Tack Lasse!
Jo jag tog upp det bara för att Di.se har "tjatat" (Bra) om det i ett par dagar,
så problemet är säkert mycket stort!
Mvh. "Ps" Vilka problem vi har, hur skall det sluta, 100 kort till var & en , sedlar att glömma nä in med nytt kreativt folk som styr!
"Ds"

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Min mor fyllde 100 år i GÅR ( ett hundra år !) Märk väl klocklslaget när detta skrives!
Hur många "kort" har hon???????????????? & datorer??????
Märk väl hon betalar skatt ännu!!!
När ni (vi) är 100 år hur många kort har vi då?
Eller byteshandeln är !!!!!????
Alla skall vi dö om vi får ha hälsan!
Mvh. "Ps" jag kunde ju ha tackat Kungen & Drottningen för telegrammet till min mor, dom är kanske m. i HBK då är det fixat här! "Ds!

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

För att vara på säkra sidan, ska man inte bara skrapa/tejpa över CVV-koden, utan också:

1) Dra en kraftig magnet över den svarta remsan på baksidan.
2) Plocka fram Dremel-maskinen och slipa bort några av siffrorna i det präglade kortnumret.

Nu fungerar endast chipet, som är lite svårare att "förfalska". Den riktigt osäkre förstör givetvis även detta (skrapa några gånger med en kniv).

Ännu tryggare blir man givetvis, om man helt förstör kortet (klipper sönder det, eller eldar upp det).

Annars tycker vi att det räcker långt med sunt förnuft. Samtidigt ska man, som DI påpekar, inte behandla kortet som en plastbit utan som en plånbok - och den är man ju aktsam om.

PS
På två av våra kort är CVV-koden så djupt präglad, att den går att tyda från framsidan av kortet.
DS

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Bankerna är även rätt duktiga på att snabbt upptäcka ev. bedrägeriförsök.
Lämnade ifrån mig kortet vid ett köp på en dansk bensinstation och några veckor senare blev jag stående vid Biltemas kassa som ej godkände köpet. Ett par ytterligare försök misslyckades, så även ett försök med ett bankomatuttag.
Efter en allt för lång väntan inne i banken fungerade ett uttag inne i bankens automat så jag lämnade banken. Fick senare ett nytt kort och en upplysning om att man hade gjort försök att använda mitt kort i Frankrike, därav mina problem här hemma.

F

F.d. 58573

Guest

Är ni inte paranoida i överkant?

För egen del ser har jag aldrig haft några problem och den tresiffriga koden lämnar jag ofta ifrån mig; den senaste månaden två gånger i samband med hyra av bil (på Madeira. Kändes lite onödigt, men jag har hyrt från samma företag tidigare och kände mig trygg) och en gång vid köp per telefon från Hjertmans båttillbehör i Sundsvall.

Jag ser till att inte ha mer än måttliga belopp tillgängligt på det konto till vilket kortet är kopplat och jag räknar med att Swedbank skall skydda mig om någon kriminell skulle kopiera och utnyttja mina uppgifter. Mindre betalningar, exempelvis på restaurang i utlandet, där kort har en tendens att försvinna utom synhåll brukar jag undvika och i stället betala kontant.

aake

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Jag har haft ett problem med mitt bankkort under ett par veckor.
Jag kunde göra uttag i bankomat men inte använda det vid inköp i kortterminal.
Jag beställde och fick nytt kort.
Så en fredag kväll kom ett meddelande i telefonen.
Ett meddelande med swedbanklogga och ungefär följande text.
Ditt kort har använts vid försök av inköp i Marocko med dator med ip nummer xxxxxxx.
Ring 08-xxxxxxx.
Eller spärra ditt kort.
Eller ändra ändra din pinkod här.
Hälsningar Swedbank.

Jag ringde telefonbanken. Men det var efter stängning för bemanningen.
I och med jag hade ett nytt kort som bara var använt en gång och det gamla avslutat, så kände jag mig ganska säker och väntade till morgonen och ringde telefonbanken. .
Fick då svaret att det är inte Swedbank som skickat meddelandet.
Och fick frågan om jag hade tryckt på något av förslagen, för då finns risk för att man kunde lagrat något program hos mig.
Men nej det hade jag inte.
Då behövde jag inte bekymra mig blev svaret.

Tänk så lätt det hade varit att gå in och ändra sin pinkod, efter en kväll i glada vänners lag.
Man får ju alltid uppge sin kod för att ändra den.
För man var helt klart ute efter min pinkod.

Detta var kanske en liten urspårning, men jag var inte oberörd när jag fick meddelandet. Kan inte låta bli att förmedla det.
Krister.

Senast ändrad:

Uppsalaanders

FD HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

Var försiktig med kortet om ni åker till USA. Där används aldrig pin-kod eller chip. Endast magnetremsan används och väldigt sällan behöver man legitimera sig. På många ställen, speciellt restauranger, får man signera notan, men aldrig har jag sett någon jämföra min signatur med den på baksidan av kortet. Hittar man ett kort på gatan är det bara att gå och handla om inte kortet är spärrat och signera med Kalle Anka. Det kan även gå att handla flera dagar efter att ett kort är spärrat.

F

F.d. 53358

Guest

Tejpa inte kortet, det kan lossna i kortläsaren och kortet kan fastna. Skrapa hellre bort coden.
Det finns väldigt små kameror som kan fota ett kort på millisekunder på båda sidor. därefter fritt fram att handla.
Jag kör med kontanter, jag kan bli bestulen på de kontanter jag har i plånboken men inte hela kontoinnehavet plus ev. kredit.
Tar man inte emot kontanter går jag därifrån. Tankar gör jag på Jet som tar kontanter.

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

I USA,på Target, JC Penney, Macys, en del Walmart drar de bara kortet, likadant på flyg, united, jetblue mfl men där är det ju bara småsummor,
dvs inga namnteckningar, inga koder, bara ett leende från expediten.

Förmodar att dessa affärer har avtal med kortföretagen som möjliggör detta. Vem som betalar vad vid eventuellt missbruk har jag ingen aning om.

Förr brukade man tanka med kreditkort utan någon kod, men nu när bensinen blivit "dyrare" så måste man ofta mata in zipcode för att genomföra transaktionen funkar ibland med 99999 men oftast får man gå till kassan och auktorisera ett maxbelopp, t.ex 50USD, sedan drar de vad man tankat för, t.ex 33 usd, om man går till kassan igen så får man ett kvitto på rätt belopp.

Tyvärr har de börjat med att fråga i ATM om man vill ha bestämd kurs i SEK eller okänd kurs i USD, och det krävs tre fyra knapptryckningar till förvirrande frågor, man måste vara koncentrerad för att få det rätt.
det brukar skilja ca 150 kronor på ett uttag på 2500 kronor, detta jämfört med icabankens kort utan valutapåslag.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det är samma sak i Spanien numera. Märklig och ovärdig taktik från bankerna. I bankomaterna kommer det upp förvirrande frågor om conversion exempelvis. Alla banker har sina egna tricks! Meningen är att lura kunden att göra själva växlingen i den spanska banken och inte i hemmabanken. Det brukar betyda ett påslag runt 2,5% om man inte är med på noterna. Den tid man har till sitt förfogande för att tolka vad som står på displayen är kort och stressen gör att det är stor risk att man gör fel!

Är folket i bankvärlden möjligen besatta av pengar? :D Jag tycker detta är lågt och det är tydligt att det görs för att lura turister att växla dyrt! Ovärdigt är ordet!

Jappe

Senast ändrad:
H

Heddan

Guest

Hej, jag var på Kista Mässan köpte en öl o macka,och på kvittot fanns denkoden,så varför skrapa bort den eller tejpa över den för de finns ju förmodligen i chippet!

F

F.d. 53358

Guest

Hej, jag var på Kista Mässan köpte en öl o macka,och på kvittot fanns denkoden,så varför skrapa bort den eller tejpa över den för de finns ju förmodligen i chippet!
Om coden finns på kortet, då står ju hela kontoinnehavet vidöppet. Nu blir jag rädd.

Toppen