• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tassar på knapparna

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Vi har ett litet problem i vår husbil. Inte så litet fakiskt. När vi lämnar bilen, så blir våran hund nyfiken och ska kolla ut och går då gärna fram till förarhytten och lägger tassarna på diverse knappar. Bl a på varningsblinkers och knappen som låser upp dörrarna. Någon som har ett bra tips på hur man ska kunna undvika detta utan att behöva bygga om hela bilen???:confused:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tassar på knapparna

En kåpa över knapparna men det är klart att en hund kan ju iofs pilla bort den .

Sitter knapparna i linje med panelen så kan man ju ta ett pianogångjärn och montera dit en plastskiva på och sedan sätta dubbelhäftande tape på gångjärnet och på instrumentbrädan där varningsblinkersen är och ha den nerfälld hela tiden och om ni skulle behöva den så är det ju bara vika upp plastskivan .

Samma sak med C-låset .

Du har ingen bild på det så lite lättare och se .

Lite funktion som denna :

Vippströmbrytare med skyddslock - Biltema fast i linje med din panel .
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Tassar på knapparna

Om du låser bilen med knappen på nyckeln går det inte att låsa upp med knappen på panelen.
V-blinkers var värre.B.Å.Ls förslag lät bra.
Våran lilla pudel har lyckats trycka på fönsterknappen som tydligen har någon
fördröjning efter avstängning.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Tassar på knapparna

Har även vi råkat ut för.Då kunde vi inte vända stolen,men fick hjälp att koppla om tutan så den inte gick att tuta med när tändningen var avslagen.
Nu när vi vänder stolen så kommer den lille åt tutan.
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Tassar på knapparna

Har samma problem med 2 katter så vi klämmer in en kudde mellan ratten o instrumentbrädan. :twitcy:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tassar på knapparna

Kanske en bit liggunderlag eller annat styvt men formbart material. Sätte två resårband med krokar i underkant som krokar i under instrumentbrädan. På ovankanten en bit tyg som sträcker sig upp till pappersklämman. Utforma liggunderlaget så att det täcker vilata knappar. Hundens tassar lär då inte påverka knapparna om materialet är tillräckligt styvt.
 

Carthago47

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2024
Sv: Tassar på knapparna

Varför inte lära hunden ligga i en "resebur" när ni lämnar den ensam, dom lär sig snabbt och brukar sova gott. Sonen's hund brukar gå in i sin bur hemma, när hon vill vara ifred.
 
F

F.d. 8502

Guest
Sv: Tassar på knapparna

Jag har under många år, och med tre olika stora hundar, alltid låtit hunden vara bunden i sitt säkerhetskoppel, när han är ensam kvar i bilen.
Jag förutsätter att ni använder ett sådant och inte låter hunden vara lös när ni kör.
Inga missöden ,eller problem i vår husbil under alla dessa år.
Jag har dessutom en fläkt i takluckan som är igång när jag lämnar hunden ensam.
 

Lasse o Marianne

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
4841
Medlemskap
2024
Sv: Tassar på knapparna

Vi har två hundar i vår husbil. Dom gillar att gå fram i förarhytte när man lämnar husbilen, gillar att ligga i sätena där. Vi ställer ett kompostgaller bakom ryggstöden och då kommer dom inte fram i förahytten. Brukar göra så även på natten så dom inte ska tassa fram och kolla läget när någon går förbi och pratar utanför.
 
Toppen