• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tappar Satellitsignal

F

F.d. 52943

Guest
Hjälp,
min TomTom One XL började idag tappa signalen. Kommer och går. Kan signalen påverkas av atmosfäriska störningar typ åskväder?????:wideeyed:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Tappar Satellitsignal

Roland & Viola,

GPS signalen kan normalt inte störas men om åskvädret är mycket nära kan det förekomma att GPS lägger av, göra en reset borde lösa problemet.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tappar Satellitsignal

OK,
har gjort reset och fått hem ny programvara via TomToms hemsida.
Hittills verkar det fungera (GPS stationär hemma i fönstret).
Tack för tipset hälsar namnen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tappar Satellitsignal

Tyvärr - funkade bara temporärt. Nu tappar den kontakten alltsomoftast. TomTom supporten föreslog diskformatering men kan inte heller koppla upp mot datorn - datorn hittar inte enheten. Blir nog till att skicka in den för reparation och därmed vara utan GPS under semesterturen.:(
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tappar Satellitsignal

Upptäckte att filer från min dator som inte har med navigatorn att göra hamnat på navigatorns disk - det är filer som backas automatiskt via Iomega QuickSync. Det verkar som om backup-programmet lägger backupen på E: oavsett om backupdisken (USB-minne) är på plats eller ej. När USB minnet inte är på plats och TomTom Home kopplas in hamnar TomTom som E::mad:

Har nu med hjälp av TomTom supporten formaterat disken i Navigatorn och börjat om från början. Det ser ut som om det skulle funka. Får bättre signal och har ännu inte tappat den. Håller tummarna.:D

Det hela innebar en del pyssel som tog sin tid. Kartuppdateringarna från MapShare är många - man får köra en ny uppdatering för var och en. Jag trodde ett tag att det var samma lilla fil som låg kvar - man kunde inte se någon skillnad på dem - men envis som jag är körde jag vidare ytterligare något 10-tal gånger och till slut sa TomTom Home att det inte fanns fler uppdateringar att hämta. :)

PS - om du vill formatera din navigator - spara undan kartorna först! Dom går inte att få från supporten!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tappar Satellitsignal

Fortsatta problem - formattering räckte inte. Enligt supporten lät det som ett problem med konfigurationen i satellitmottagaren. Påverkas ej av formattering. I stället måste man göra en återställning till fabriksinställningarna. När jag sa att jag gjort Reset ett antal gånger påpekade supporten att Reset (med gem som man sticker in i avsett hål på undersidan) inte är samma sak som att återställa fabriksinställningarna via menyn!

Om man återställer fabriksinställningarna tappar man alla inställningar, favoriter mm - får se om det funkar - återkommer så småningom.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tappar Satellitsignal

Har funkat under dagen - nära 4 tim körning landvetter jönköping t.o.r. för att plocka upp barnbarnen. Håller tummarna igen....:cool:
 
Toppen