• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tappa kylvatten i Ducato 2007?

F

F.d. 6969

Guest
Hej,

Inför vintern behöver jag öka glykolkoncentrationen i kylvattnet på vår Ducato 2007 (Multijet 100).

Det lär ju inte hjälpa att hälla koncentrerad glykol i expansionskärlet eftersom den vätskan blandar sig ytterst långsamt med resten av kylvattnet.

Någon som har ett bra tips om hur jag enklast kan tappa ur några liter ur kylsystemet så att jag är säker på att jag får ner den koncenterade glykolen i motorns kylkanaler?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tappa kylvatten i Ducato 2007?

Lossa nedre kylarslangen brukar vara ganska effektivt! Passa samtidigt på att byta all kylvätska, det är ändå dags efter fem år!

F

F.d. 6969

Guest

Tack för tipsen.

Ja, Montreal, jag gör nog som du säger och tappar ur allt och byter helt. Lika bra att göra det ordentligt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja det är ju bland annat skydd mot oxidation i glykolen, och den effekten avtar efterhand!

Toppen