• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"tama fåglar längtar, vilda fåglar...........

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Tama fåglar längtar vilda fåglar flyger.

Ett stenkast från vår ”hemby” Manilva, ligger byn Gaucin klättrande uppför mandelträd, citrusodlingar och pittoreska fincor,upp till en höjd av cirka 8oom över havet. Vägen dit är gropig, asfalterad och krokig med typiskt spansk terräng, hett, torrt och bergigt. Vackert så det förslår. Halvvägs, lägsta punkt i terrängen, passerar man floden . Viker man omedelbart till höger därefter kan man köra ner till det porlande vattnet och ta sig ett dopp .Svalkande. Därefter fortsätter färden uppåt genom tvära kurvor och pinjeskog och slutligen når man byn Gaucin. Färden hit ca 35 minuter från den livliga kustvägen Malaga-Gibraltar. Högsta punkten här torde fästningen vara eller rättare sagt ruinerna av denna. Anmärkningsvärt är att dom gamla kanonerna , kanske en tillfällighet vem vet, är riktade mot Gibraltar. Häroppe finns också en underbar liten kyrka som fortfarande är ”igång”. Ifrån denna höjd blickar man runt och ner i grönskande dalar uppför berg och som grädden på moset det blåa medelhavet med det trånga sundet mellan spanska fastlandet och afrikas kontinent. Riktar du blicken uppåt ser du oftast enorma gåsgamar som drar sina cirklar, runt, runt.En liten vandring upp hit från det fontän prydda lilla torget i byn, tar endast 25 minuter. ,
Det som även gör Gaucin lite extra intressant är att hit flyttade svensken och Malmöbon Enkvist någon gång på 1990 talet. Av sin hobby, vinodling, trängde han igenom den spanska byråkratin, för att slutligen segra och grunda sin egen Bodega, Enkvists bodega,vingård. Bodegan ligger väster om Gaucin ,ca 2 km, men sista biten bjuder på smal grusväg genom vinlandskapet. Resan dit är värd ”besväret”, för man kommer fram till en underbar liten vinodling med gedigna stensatta hus och tom med ett litet kapell. För att kunna njuta av detta och ta del av vinodlingens alla konster måste man anmäla sin ankomst. Informationen börjar i kapellet och fortsätter sedan ute i produktionen och i Enkvists egen vinkällare. Hela härligheten avslutas med en mängd och utsökt tapas. Givetvis med vinprovning. Här gäller det bara att utse den olycklige som skall ikläda sig rollen som chaufför . Enkvist håller personligen i föredragningen som ju är en höjdpunkt. Själv blev jag så entusiastisk så jag på stående fot fick tanken att börja med eget i mitt lilla garage. Tur att det bara var en tanke. En bodega utan egen butik finns ej, så även här. Därför rekommenderas att som avslut ta en titt in dit och eventuellt införskaffa sig någon flaska eller två. Här finner man också boken ” tama fåglar längtar vilda fåglar flyger” av Enkvist. En biografi. Denna berättar inte bara om vinodlingen och all den resan utan också om Enkvists uppväxt i Skåne och Malmö samt tider dess innan.
Ett smultronstället, denna Enkvista vingård. Rekommenderas.
Mvh
Fincan

Enkvist Wines - Besök
 
Toppen