• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Takstyrka peugeot J5 Pilote

DanneBr

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Västerås
Hej!
Nybliven husbilsägare till projektet: J5 Pilote årsmodell 1990.
Lite vattenskador på toan, annars ganska fin för sin ålder, har precis nästan gått igenom besiktningen också!

Jag har börjat med motor och grundläggande service, men också med extratätning av tak och väggar för att få den tät igen.
Kvar nu är att täta runt takluckor, och då måste jag upp på taket. Jag väger 120 kg. Inga tecken på fuktskador mer än bakre/vänstra hörnet. Hur är hållfastheten på dessa?

Tack på förhand!
/Danne
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, Hållfastheten på taken brukar faktiskt vara rätt ok. även om du slår min vikt :p rejält.
Men däremot punktbelastning från fötter och knän bör nog utjämnas på en större yta. Några plyfa eller spånskivebitar, kanske bara masonit.... i lite olika storlekar som man flyttar på vartefter man förflyttar sig, och någon större som man lägger där man håller på ex. vid en taklucka brukar fungera helt ok. (Ev. pålimmad tunt skumgummi nedåt taket, både för utjämning och minska risken att skivan glider på taket kan vara bra, men kanske lite overkill.)
När man fixar till takluckor så bör man nog överväga att lossa dem helt, göra rent, och återmontera dem med ny fräsch butylmassa av bra fabrikat för att säkra att det är tätt och helt ok. Kan både vara jättelätt och faktiskt enklare än att bara bättra på utvändigt, eller också rätt besvärligt beroende på vilken sorts montering det är på luckan och att det tidigare har använts butylmassa som aldrig torkar helt utan håller sig elastisk. Har någon däremot använt något limmande tätmedel tidigare så kan det vara hopplöst.

För belastningen skull så kan/bör man kanske vara extra försiktig och hålla en skiva mot taket på insidan (kanske med skumgummi på) och sedan sätta en lagom lång stämpbräda mellan skivan och golvet så bär det rejält belastningen på taket just där man skall hålla till och arbeta.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

DanneBr

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Västerås
Tack för det! Låter ju nästan självklart nu, jag gör så!
Och nu tror jag att det "bara" svämmade över på taket, jag körde nämligen genom en åskskur som tvingade andra bilar att stanna vid sidan av vägen. Slog mig efteråt att jag har ju sovalkoven ovanför vindrutan som regnskydd!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag brukar lägga ut två grova plankor på taket. De sticker ut på sidorna.
Då belastas inte själva taket.
Det som man ska se upp med när man går upp resp. ner från taket är att inte stegen åker åt sidan. Det är bra om någon håller i stegen.
Förr gjorde jag som i Jankros beskrivning, funkar bra.
 
Toppen