• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

takräcke eura alkov

F

F.d. 13101

Guest
Hej har funderat på att montera ett takräcke för att kunna lasta kajak och surfingbrädor. Men efter att jag pratat med Bengts husbilar i Alvhem blir jag lite betänksam. Han påstår nämligen att det inte finns några garantier för att takräcket håller för någon last överhuvudtaget!!! Och att det flesta som monterar på ett bara gör det för syns skull!!!!
Vafan tänker jag då, inte betalar jag 9000 kr för ett orginalräcke från tyskland utan att det finns någon funktion i det.
Finns det någon sanning i hans påståenden?
Ni som har takräcke hur använder ni dom?
Finns det takräcken som tål att lastas på?
På personbil finns det förskrifter om hur mycket last som får läggas på taket finns det inga sådana för husbilar?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: takräcke eura alkov

Hej!
Vi är nog många som har takräcke och inte har det för syns skull.
I vårt fall var stuvningsutrymmena inte tillräckliga så jag köpte en lätt takbox på Jula och monterade den på takräcket.
Fyller den med lätta men skrymmande grejor.
Du ser den på en av bilderna på Min husbil.
 
F

F.d. 17552

Guest
Sv: takräcke eura alkov

Hej.
Nej det finns ingen sanning i hans påstående.
Tänk själv efter.
Du monterar ett original takräcke och en stege till detta, för att kunna klättra upp på taket.
Hur mycket väger ni själva? 60-70-80-90 kg?
Inga problem stegen håller naturligtvis när ni klättrar upp på taket.
Och den är ju bara fäst med skruvar på husbilens sida!
Och är av samma material som takräcket!
Jag har en Ford Elnagh, som har stege och tackräcke.
Den är under 6 meter och saknar förrådsutrymme, så jag behöver verkligen stuvutrymmet på taket.
I en tvärställd box. Där brukar jag ha bord och stolar, som är opraktiskt att ha inne i bilen.
Och visst är det jobbigt att klättra på stegen varje gång för att lyfta ner grejorna, men det är ju inga som helst problem att stege och takräcket inte skulle hålla!
Vad ni måste tänka på är totalvikten. Det är lätt att överlasta om man har takbox.
Dessutom så skall man egentligen bara ha lätta grejor på taket. För när tyngdpunkten på bilen förskjuts uppåt så försämras också vägegenskaperna!
Men att skaffa stege och takräcke för att fästa kajaker och surfingbräder verkar vara en utmärkt idé.

Men jag tror jag vet var skon klämmer.
Bengts husbilar i Alvhem är inte intresserade av att sälja takräcke och stege.
De har inte tid att montera det.
Den slutsatsen drar jag efter att i förra veckan varit hos Eura-säljaren i Bromölla för att få min krockskadade Eura-Mobil 665 HS lagad (= repad på sidan – går att använda – försäkringsbolaget betalar).
Där fick jag besked att de antagligen inte har tid att göra detta förrän till hösten !!!!!!!!!!!!!
För nu kommer alla leveranser av husbilar som skall göras i ordning till kunder!
Och de är stora – generalagenter för Eura i Sverige.
Och om du går in på Bengts husbilar i Alvhems hemsida: så är det första du ser: ”Bosse går i pension. Vi behöver en ny medarbetare i verkstaden.
Och då kan du gissa hur svårt det är att få något gjort i den verkstaden!
Och att göra i ordning nya husbilar som man sålt för 500.000 kr eller mer går ju naturligtvis före att montera ett takräcke för 9.000 kr! Och för att slippa ha er tjatande om verkstadstid, så drar man hellre till med att det inte håller att lasta på!
Men stå på er och beställ takräcke och stege – ni kommer inte att ångra er.
Men beställ Euras original (det finns ju som extrautrustning till er bil) – då får ni ju garantier att det fungerar!!

Vad gäller föreskrifter så finns det ingen generell regel hur mycket man får lasta på taket.
Men många personbilstillverkare har en högsta rekommenderad taklast. T.ex. 100 kg för en Volvo V70 men bara 75 kg för VW Polo.
Jag har inte sett några motsvarande rekommendationer betr. husbilar, men det inga som helst problem för mig att gå på taket på min Elnagh. Så nog håller det för ert behov!
Men ring och fråga Husvagns-Expo i Bromölla. Som generalagent så måste de ju veta om Eura har någon sådan rekommendation – alternativt ta reda på det hos Eura.
De har telefon: 0456 – 225 50

 
Toppen