• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Takluckor utan tätningslist,

P

perprott

Guest
På vår nya husbil var takluckorna utan tätningslister. Vi fick inte upp värmen i bilen. Nu har vi monterat dessa och nu blir den snabbt varm. Vad jag föstår är de inte monterade för att de skall klara ventilationkravet. Så det får man tänka på när man skall sova i bilen. De var dyra! Till Heki Midi kostade listen 345 kr.
 
P

perprott

Guest
Sv: Takluckor utan tätningslist,

Nej. För Midi Heki var det bara att trycka ned den i ett spår. Men för Minin Heki var det värre. Där behövdes självhäftande tape. Nu är det bra värme i bilen.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Takluckor utan tätningslist,

Hej

Utan dessa tätningslister är det ett jädra oväsen när man kör, särskilt om det blåser ute. Dessutom så drar det när man står parkerad.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Takluckor utan tätningslist,

Jag lät göra en gasol/ventilationkontroll på vår -08. Det var då fortfarande krav på detta. Vid kontrollen visade det sig att tätmassa pressats ut när luckdelaqna monterades. Detta medförde att luckhuven blev tät mot tätningsmassan. Kontrollanten ansåg att massan måste tas bort så att det blev fri luftcirkulation. Risken för koldioxid förgiftning är stor om luckan "försluts" med en tätlist på fel ställe.
Leffe
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Takluckor utan tätningslist,

Vi har haft uppe en fråga tidigare om drag från kanterna på kylskåpet kanske var ok och en del av ventilationen. Helt klart skall ventilationen fungera enligt bestämmelserna men det skall naturligtvis ske genom ventiler. Det skall inte vara möjligt för tillverkaren att påstå att drag lite här o där ingår i ventilationen. Varje dörr och lucka måste väl ha en tätningslist? Det finns visserligen takluckor som ständigt ventilerar, t.ex. i duschutrymmen. Men, då är de utrustade med tydliga ventilationsgaller.

Eller hur?

:mcride:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Takluckor utan tätningslist,

Hej Alve, Hekiluckornas konstruktion är tänkt från början att vara ventilerande när man tar bort gummilisten och ingen nödlösning från husbilstillverkarna. Det finns ventilationsgaller i den inre ramen som är i kontakt med luckans tätning för att ventilationen även skall funka när mörkläggningsgardinen är fördragen. Att det sedan väsnas för mycket i en del bilar är ju en annan femma och naturligtvis inte bra, jag har en spoiler framför min miniheki men på en del bilar hjälper inte ens det.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Takluckor utan tätningslist,

Jag tror vi underskattar lucktillverkarnas kunsskaper om vi tror att vi kan sätta dit tätningslister utan att det påverkar säkerheten. Alla hb-tillverkare, oberoende prisklass, gör nog sina bilar så täta som möjligt. Detta för att kunna påvisa att de har lågt värmeutsläpp. Med detta följer begänsad luftcikulation. Jag tror inte de medvetet bygger bilarna med otäta fönster och dörrar.

Därför bör man vara mycket försiktig när man förändrar lucktillverkanas konstruktion!
Leffe
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Takluckor utan tätningslist,

vad jag har sett, så finns det bara två hål vid dörrens trappsteg, där luft skall komma in, varför gör man inte hål där värmeslangarna ligger ,telex under pentryskåp och sängar, där blir det varmt , då får man uppvärmd friskluft in i bilen, istället för drag vid dörr, jag har 3st takluckor, har tätat den stora luckan med list och lämnat ca 20cm för vent i bakkant, det blev skillnad på vindbrus,jag har takluckan öppen i första hacket, där vi sover, kan det vara fel tänkt, vill hjärna ha tips, så man gör rätt,, mvh håkan
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Takluckor utan tätningslist,

Håkan, antalet hål och storleken på dessa är anpassat till hur många registrerade sovplatser som bilen är registrerat för. Om man reducerat ventilationen bör man inte glömma att öppna luckan (t.ex Heiki) när det är dags att sova. För egen del kör vi med luckan i första hack och stänger inte vid sovdags.
Var och en gör ju som man vill, men går det illa lär man inte behöva bekymra sig om orsaken.
Leffe
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Takluckor utan tätningslist,

På vår bil är den främre luckan med tätning o bakre utan, läste i nåt papper att man inte får ändra eller täcka nånting för in eller ut luft. Den är godkänd för 4 personer enligt plakatet på väggen.
Friskluften kommer in under truman genom ett ca 5-6 cm runt hål, går via truman in i bodelen då blir det lite övertryck o ut via tackluckan. Tycker att det fungerar väldigt bra trots sträng kyla.
Leif
 
Toppen