• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Takluckor som överröstar radion vid färd !

F

F.d. 25038

Guest
Hej är det bara jag som tycker att takluckorna låter som snökanoner vid färd eller är det fler som har det problemet eller kanske lyckats få tyst på oljudet provat med kamas spoiler gjorde ingen större skillnad . :confused:

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Takluckor som överröstar radion vid färd !

Trodde att det hjälpte med spoiler, men då är det inget ide att prova det.

F

F.d. 25038

Guest

"säg" inte de kanske funkar på din bil ,håller på och tillverkar ett par i vinklad 1mm rostfri plåt hoppas dom funkar bättre om inte billigare i alla fall funderar på att klämma in en baslåda och bryggkopplat slutsteg men tror inte solcellen klarar de;)

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Vi har absolut inga besvär av oljud från takluckorna. Kan det bero på att tätningen har skurits ut för att passa svenska normer? :spinny:

F

F.d. 50004

Guest

vi känner till problemet med ojudet i takluckan, det gick inte att prata i bilen, vi klagade på bilfirman så de fick justera luckan, lite oljud äe det fortfarande, men inte hälften så mycket som förut.
Lena

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Är det ventilerade luckor ni har problem med? Där får man nog leva med oljudet.

Är det täta luckor (Heki) så ska man inte behöva ha något oljud eller visslande. Då är det en justeringssak.

F

F.d. 25038

Guest

Vet faktiskt inte vilken sort det är men så här ser den ut med plåtspoiler monterad,har inte provat än vill ge limmet en chans att torka.

Bilagor

• HPIM0712.JPG
    HPIM0712.JPG
    2,6 MB · Visningar: 30

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

På vår CI Riviera hade vi också oljud från takluckan. Efter att vi undersökt luckan under färd kunde vi konstatera att det finns 2 trådar som gardinerna går i. Om vi drog för en gardin till hälften slutade oljudet. Det var dessa trådar som vibrerade i kanalen.

Bernt

F

F.d. 17187

Guest

Hej Mikael

Hur fungerar spoilern, själv var jag på väg hem från leksand i helgen då flög takluckan upp på alkoven upp. snacka om oliv.
Har andra takluckor med två handtag man skjuter upp utan gummitätning.
Heik luckan är tät med de andra brusar. vill gärna ha tips om hur man åtgärdar det och om din spoiler fungerar.
Mvh Mats

F

F.d. 1997

Guest

Såg denna spoiler hos plåtisbyggaren Domo. "Tyvärr" anpassad för veckat tak men ser ut att fungera på vanligt husbilstak.
reisevan - Details
/David

F

F.d. 50069

Guest

Vet faktiskt inte vilken sort det är men så här ser den ut med plåtspoiler monterad,har inte provat än vill ge limmet en chans att torka.

Denna lösning funkar, det kan jag lova! Har haft ett gäng med husbilar och gjort så här på de flesta.
Rejält tilltagen ser ni, även i bredd! Just bredden är viktig för att då har fartvinden mindre chans att sno in bakom plåten för tidigt!
På en husbil som vi hade gjorde jag tom en spoiler framför en visslande dörr;)-
Fast då i lite snyggare plast.

Så det som Mikael & Carina gjort ser fint ut. Ett tips= Härma det!!!

Anders som gillar enkla o smarta lösningar.

F

F.d. 52920

Guest

Har nu provkört min rostfria spåilers i lite högre fart och nu är den helt tyst, Den sticker ut ca 15cm på var sida om själva takluckan.
(Gröna snöret är bara en extra säkerhetsåtgärd draget runt gångjärnen på själva luckan.)

Bilagor

• IMGP0345.JPG
    IMGP0345.JPG
    1,4 MB · Visningar: 36
F

F.d. 17187

Guest

Hej

Har nu satt dit en spoiler ca 90cm bred, fungerar kanon det blev mycket tystare.
Ett tips, köpte ett två meters vitt (färdigmålat och klart)överbleck till fönster på bygghandeln 102kr
Är 10 cm högt, bra och bocka om lite för att få rätt vinkel sedan limmade jag med konstruktionslim
Billig och bra lösning
Mvh Mats

Toppen