• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Takluckor "grå" av smuts.

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025
Hej.
Har precis varit uppe på taket och lagat en läcka. Takluckorna är väldigt grå av smuts, vilket medel rekommenderar ni utan att förstöra fogar?
Elisabeth

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Takluckor "grå" av smuts.

Testa med plastmöbeltvätt! Turtle tror jag säljer detta! Finns på mekonomen m.m.
Lite vax efteråt, kanske! Har testat på en ingrodd gasolkoffert så det borde funka på en taklucka!

Anders

F

F.d. 55306

Guest

Hej.

Har inget bra tips om medel. Vill bara varna lite så du inte gör som jag gjorde i samma ärende i somras. Skulle upp på taket för att kolla. Ena stunden stod jag där högst uppe på stegen och i nästa slog jag i asfalten som en meteor från yttre rymden. Som tur var så klarade jag mig utan att bryta något. Men ont fick jag lite överallt och fick dras med ganska länge. Så ska du upp där så ha tankarna på vad du gör!

Hälsn. / S-E i E-tuna

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Jag skruvade isär våra takluckor och tvättade dem med såpa: Blev som nya.

Vi har stege på husbilen så jag klarade mig från att en "vurpa" som svebo råkade ut för.
/Vidhem

F

F.d. 52962

Guest

Hej!!
Prova med Globex! Du kommer inte bli missnöjd.
Kama fritid har den, och den löser inte upp fönsterkittet

Tore

F

F.d. 55328

Guest

Min far rekomederar alltid mig att använda rödsprit till att tvätta plexiglas med.
Jag har aldrig provat, men han vet säkert vad han pratar om då han i forntiden (60talet) jobbade på Sörby Mekaniska Werkstad.

OleBerg

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022

Hej
Jag skruvade isär våra takluckor och tvättade dem med såpa: Blev som nya.

Vi har stege på husbilen så jag klarade mig från att en "vurpa" som svebo råkade ut för.
/Vidhem

Yess...! Jeg har gjort det samma på takluker for husbil og husvagn. Lukene er doble og inner- / ytterdel kan skilles fra hverandre, og da får man også rengjort inne i luka. Bruk et vanlig mildt diskmiddel og skyll nøye.

:yes:oleberg:yes:

F

F.d. 58621

Guest

Kom att tänka på hur man kan försöka förhindra att takluckorna successivt grånar av smuts.
När jag körde motorcykel brukade vi då och då använda oss av möbelpolish på hjälmarnas visir. Det medförde att vatten och smuts inte fastnade så lätt på visiren. Sikten påverkades därmed mycket lite under körning. Använde ett möbelpolish i sprayform och mycket lite. Funkade hur bra som helst.
Detta kan kanske användas även på takluckor?
V-backen :rolleyes:

F

F.d. 11293

Guest

Är det någon som provat Biltemas Rain off på takluckan :confused:

Toppen