• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Takluckor 48x48cm till vår bürstner?

Piff.ryd

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
13440
Medlemskap
2022
Är i tagen att byta takluckorna och letar förbrilt efter några trevliga luckor.
Vi pratade med KAMA under en mässa och de garanterade att vi hade 40x40 luckor, men när vi väl fått hem våra heki mini plus 40x40 så visade det sig att hålen i taket är 48x48 cm.
Nu letar vi efter liknande luckor, alltså (den nya typen av) luckor som man kan öppna på nästan vid gavel och med måtten 48x48. KAMA och bossings fritidscenter i Linköping kunde inte hjälpa oss men bossings var snälla och tog tillbaka luckorna som inte passade.
Har letat på nätet men hittar bara luckor med den "äldre" öppningsformen i den strl.
Någon som har någon idé?

Marcus & Antje
 

Piff.ryd

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
13440
Medlemskap
2022
Sv: Takluckor 48x48cm till vår bürstner?

Ja det är sådana luckor som jag har hittat tidigare när jag har letat. Det verkar tyvärr inte finnas några luckor i den storleken som öppnar på något annat sätt.

Vår bil är en -94 och det sitter den mjölkiga typen av luckor på den, som med åren förmodligen släpper igenom ännu mindre ljus nu än när den var ny.
Men den med klarglas verkar intressant.

Den typ av lucka som jag hoppas på att finna är t.ex denna..

Taklucka Mini-Heki PLUS 40 x 40 cm | Dometic - Takluckor | Cam
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Takluckor 48x48cm till vår bürstner?

Hejsan, kan du tänka dig att i alla fall byta ut en av luckorna mot en större för att få mera ljus och kunna ventilera rejält ibland, så finns ju Midi-Heki som borde vara ett bra alt.
Den är 50X70 så man får ta upp ett större hål i taket och förmodligen fälla in en träram mellan inner och yttertak, som kan vara rätt roligt hobbyarbete om man är road av sådant :p:.
Den går ju att placera både på längden eller tvären på bilen.

Här har du en annons på en, men den brukar gå att hitta rätt mycket billigare på internetsaiter typ Ebay m.m.
TAKLUCKA MIDI-HEKI M.VEV 700x500 VENTILERAD

Priset beror delvis på vev eller bygel m.m. för öppning av luckan.
Här har du lite från Ebay.
midi-heki | eBay

M.v.h. JANKRO.

Ps. man kan ju även göra hålen i taket mindre.
En träram som minskar hålet till 40x40, och på utsidan en ram av kanske 3m.m. aluplåt som limmas fast med typ Sikalim eller liknande, och på insidan även där någon snygg förminskande ram..... Eller ev. kan det räcka med något enkelt på insidan, för Mini-Heki'ns innerram med myggnät och mörkläggning är rätt stor och kanske täcker märkena efter det gamla större hålet.
 
Senast ändrad:

Piff.ryd

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
13440
Medlemskap
2022
Sv: Takluckor 48x48cm till vår bürstner?

Jodå jag har varit lite inne på att sätta i större luckor ist, men jag har inte riktigt bestämt mig. :)
Vi planerar att byta husbil om något år så jag vet inte hur mycket tid och pengar jag vill lägga på den här..

I brist på inköp av nya luckor så skruvade jag bort dom gamla, la dom i blöt över natten ihop med lite rengörningsmedel och satte svärmor (som var på besök) på att rengöra dom.
Dom blev förvånadsvärt rena och släpper nu in väldig mycket mer ljus än tidigare.

Idag började semestern så nu får projektet takluckor vänta lite till, för nu ska det åkas husbil :spinny:
 
Toppen