• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Taklucka

holmsten

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2025
På motorvägen mellan Peniscola och Tarragona blåste vår taklucka bort i en kastvind. ( luckan till toan )
Nu undrar jag om någon annan har varit med om något liknande, luckan var stängd vid start. Om den sedan gått upp vet jag inte.
Husbilen är en Dethleff 6844 årsmodel 2006.
Det blev dragit och vått i 6 dagar.

Ingemar Holmsten

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Taklucka

Inte för mej, men det händer ganska ofta. Gå in på ett varuhus och köp en valig serverings bricka vänd den upp ocn ner över hålet och fixera
bosse b

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Har sett flera trakluckor efter vägen när jag varit ute och åkt. Så du är inte ensamm om problemet.
Sitter inte taklucks fästet i färdriktningen kan nog luckan öppna sig själv.
/ Vidhem

holmsten

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2025

Jag tejpade igen hålet med silvertejp provisoriskt så gott det gick, nu är vi hemma och åker och köper en ny imorgon för ca 1.000:-

Ingemar

F

F.d. 52962

Guest

Ja men en 06:a

Va är det för skit? Gamla gula luckor har man ju sett efter vägen, men detta får du ta med återförsälgaren

F

F.d. 53012

Guest

Tyvärr lite vanligt, hände oss på en smal väg i norrland och möte av timmerbil så tog vinddraget och blåste upp luckan trots att gånggärnen var i rätt riktning men det blev ett XXXXX sug, så därför har vi alltid med oss stripes som dras fast vid körning på sådan väg.

Senast redigerad av en moderator:

holmsten

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2025

Tyvärr lite vanligt, hände oss på en smal väg i norrland och möte av timmerbil så tog vinddraget och blåste upp luckan trots att gånggärnen var i rätt riktning men det blev ett XXXXX sug, så därför har vi alltid med oss stripes som dras fast vid körning på sådan väg.
Tack för tippset

holmsten

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2025

Jag har bytt luckan nu, jag gjorde det själv och kostnaden blev ungefär 1.000:-

Ingemar

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Kom att tänka på att jag har en sprillans ny taklucka liggande här hemma sedan jag monterade in en fläkt i toautrymmet redan vid leveransen av bilen, Hymer 654 2005. Om nu någon av de som blivit "blåsta på konfekten" skulle ha behov av en ny lucka så får ni gärna köpa den för en billig penning.

Kan också berätta att vi, för ett antal år sedan i Kroatien, vaknade mitt i natten och i ett formidabelt skyfall och fann att det regnade rakt in på toaletten. Väl på plats konstaterade vi att takluckan var borta. Då erindrade vi oss om att vi ett par dagar tidigare hört en kraftig smäll och att det strax efter kommit en kille och letat efter en fotboll som de sparkat iväg åt vårt håll. En boll som troligen landat på vår taklucka, slagit av samtliga fästen och placerat luckan på taket - bredvid dess ordinarie plats. Då var det bra att ha silvertejp på plats!

Staffan

Toppen