• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Taklucka från Carbest

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Hej
Är det någon som har erfarenhet av denna taklucka? Jag kan inte hitta någon information om man kan låsa den i olika positioner eller om det bara stängd resp öppen som gäller?

Hälsningar
Peter

OBS Inte illa ment.
Hmm, är det någon text-skrivare som inte kan skilja på:
Gasfjäder och gasdämpare?

Och förresten, vad är poängen med dessa två ovanliga konstruktionselement?
Vad gör denna lucka, som inte andra luckor gör?
Förutom att sakna obligatorisk "tvångsventilation".

Maila och fråga säljaren, kopiera gärna hela eller delar av min text.
Sen får du gärna publicera svaret så blir vi alla lite klokare :)

Mvh Raasken som gärna andas kondensfri luft i lagom mängd :)

Senast ändrad:
OBS Inte illa ment.
Hmm, är det någon text-skrivare som inte kan skilja på:
Gasfjäder och gasdämpare?

Och förresten, vad är poängen med dessa två ovanliga konstruktionselement?
Vad gör denna lucka, som inte andra luckor gör?
Förutom att sakna obligatorisk "tvångsventilation".

Maila och fråga säljaren, kopiera gärna hela eller delar av min text.
Sen får du gärna publicera svaret så blir vi alla lite klokare :)

Mvh Raasken som gärna andas kondensfri luft i lagom mängd :)
De luckor jag har nu är försedda med någon sorts fjädrande ben och blåser lätt igen så en annan lösning är att föredra.
Förstår inte vad du menar med "obligatorisk" tvångsventillation. Min husbil är konstruerad med separata ventillatorer som täcker det grundläggande behovet av luftväxling och de 3st 40x40 luckor som jag ska byta är täta och det skall även ersättarna vara.
Jag har givetvis mailat min fråga till det säljande företaget men jag tänkte att kanske var någon i klubben som hade svaret eftersom jag vill ha det snabbt. Utöver detta så förstår jag inte varför jag skall kopiera in din text som inte tillför min frågeställning någonting.

Hälsningar
Peter

Hej
Är det någon som har erfarenhet av denna taklucka? Jag kan inte hitta någon information om man kan låsa den i olika positioner eller om det bara stängd resp öppen som gäller

Hälsningar
Peter

Hej, har ingen säker uppfattning heller om positioner på lägen tyvärr men tycker mig se att den svarta grejen i mitten har som olika haklägen för mindre ventillation i olika lägen, och då kanske ev. regnsäkrad i de pos.

Skärmbild 2025-12-18 014045.webp

De har ju även MiniHeki luckan som kan tyckas lite plastig men funkar både bra och länge faktiskt, den är ju ventilerad från början men om man köper till en gummilist som finns så får man den också oventilerad om man så önskar, den har ju också ett rätt lågt hellåst läge om man vill ha den öppen under färd och några andra lägen ända upp till helöppen, men som sagt kan kännas lite plastig.
(Bara som lite allmän info.)

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
De har ju även MiniHeki luckan som kan tyckas lite plastig men funkar både bra och länge faktiskt, den är ju ventilerad från början men om man köper till en gummilist som finns så får man den också oventilerad om man så önskar, den har ju också ett rätt lågt hellåst läge om man vill ha den öppen under färd och några andra lägen ända upp till helöppen, men som sagt kan kännas lite plastig.
(Bara som lite allmän info.)

M.v.h. JANKRO.
MiniHeki är ett alternativ, jag har haft det tidigare men i den bil vi har nu är inneramen för klumpig, den får inte plats utan kapning och det tror jag tyvärr inte blir så snyggt. Jag har en äldre MiniHeki liggande och ska se om den går att få ihop med de befintliga innerramarna annars får jag nog köpa hem en Carbest och granska själv.

Hälsningar
Peter

@ sandstroem
Jag ber verkligen om ursäkt för att jag missförstod din fråga.
Jag ber också om ursäkt för att jag, dumt nog,
skrev ett svar, som inte stämde med dina förväntningar.
Naturligtvis kommer detta aldrig att upprepas, aldrig.
Jag ber att få önska dig en trevlig resa!
Mvh :-)

De luckor jag har nu är försedda med någon sorts fjädrande ben och blåser lätt igen så en annan lösning är att föredra.
Förstår inte vad du menar med "obligatorisk" tvångsventillation. Min husbil är konstruerad med separata ventillatorer som täcker det grundläggande behovet av luftväxling och de 3st 40x40 luckor som jag ska byta är täta och det skall även ersättarna vara.
Jag har givetvis mailat min fråga till det säljande företaget men jag tänkte att kanske var någon i klubben som hade svaret eftersom jag vill ha det snabbt. Utöver detta så förstår jag inte varför jag skall kopiera in din text som inte tillför min frågeställning någonting.

Hälsningar
Peter
Jag har 2 ventilatorer i husbilen. Taklucka med ventil i toa. Spisfläkt som ventilerar även med fläkten av. Hur många ventilatorer har du?

Har även 3 takluckor med tärningslist. Frågar mest för att få kunskap om jag har nog med ventilation i husbilen.

Ha det gott. Tomas

Tillbaka
Toppen