• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Taklucka/fläkt

F

F.d. 19992

Guest
Hej!

Ska sätta in någon form av ventil, fläkt, lucka i taket på min VW Caravelle jag håller på att bygga om. Har hittat de här alternativen, är de något att ha? Någon som använt de?

Solcellsfläkt | KAYOBA MARIN | Jula

Solcellsventilator - Ventilation - Biltema

Har även funderat på någon lösning med att sätta in en 12v fläkt från t.ex. en dator eller liknande i en vanlig ventil. Någon som testat det?

Vill gärna ha en fläkt för nätter då vinden står helt still blir det galet varmt och jag kan inte hosta upp flera tusen för en taklucka med fläkt från fan-tastic.

Vad är era lösningar?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Taklucka/fläkt

Jag har testat med datorfläktar de pumpar mycket luft men låter en del, jag sänkte spänningen till 5 volt då blev det mycket tystare men en del vibrationer hör man ändå. Har haft en solcellsfläkt och den fungerade bra, men det är viktigt att man kan stänga till när man kör annars går den som en turbin när man slår på värmefläkten.
Finns en som har inbyggt batteri som laddas så man kan köra den i mörker och det är absolut den bästa lösningen . biltema tror jag.
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Sv: Taklucka/fläkt

PAX Calima är en ny badrumsfläkt. Det fina med den är att förutom den vanliga 230 v anslutningen går den att köra på 12 volt.
Har den vanliga inställningen med fuktstyrning osv.
Den går även att styra via en app till telefonen/plattan och då kan man ställa in en hel del och en inställning då är att den kan köra som värmeförflyttare mm.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Taklucka/fläkt

Generellt får inte en ventilationen i bostadsutrymmet kunna stängas av. Men som Bengtic skriver kan det bli en del problem dels när man använder bilens eget värme/ventilationssystem under färd. Dels så är de ventilatorer du hänvisar till utformade så att när det blåser vind över dem skapas ett undertryck som suger ut luft. Utmärkt i en båt eller husvagns som står still men kan i vissa fall bli lite för mkt av det goda o skapa drag och oljud när bilen körs.
Föreslår att du förbereder för någon stängningsfunktion när du kör, särskilt i kallt väder.

Annars en 12 volt DC fläkt kopplad till bodelsbatteriet. Behöver inte vara ut en gammal dator. Kika i Elfas katalog. finns massor olika med olika varvtal, flöde och ljudnivå. Generellt gäller att ju större fläkten är ju lägre ljudnivå vid givet luftflöde. Koppla den gärna via en varvtalsregulator så kan du välja mellan hög effekt eller lågt ljud beroende på situation. Om strömförbrukningen är ett problem är en riktig solcell som laddar förbrukningsbatterier givet tycker jag.

Lika viktigt som att få ut den varma och syrefattiga luften är att få in ny, förhoppningsvis svalare luft. Vanligt är att montera luftintag tex i skjutdörren. Det går även att ta in luften under bilen men viss risk att det luktar lite varmt avgasrör o.s.v. om man nyligen kört bilen. Dammfilter rekommenderas i luftintaget.
 
F

F.d. 53335

Guest
Sv: Taklucka/fläkt

Hej. Sitter på en camping utanför Venedig och har för första gången använt fläkten i takluckan. Sitter som standard i Kabe husbilar och förmodligen husvagnar också. Frugan tror den heter Thule omnivent?? Kama säljer den iallafall. Den är jättebra och effektiv och tyst. Går på vilket håll som, och tre olika hastigheter. Säkert inte billig förstås, men jag frågade på husvagnsmässan och den ska tydligen vara väldigt strömsnål. Lycka till vad det än blir.
 
Toppen