• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Takkonstruktion, Heku 550

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Vi är nyblivna ägare en bättre begagnad Heku 550 -95 (Fiat Ducato, dieseln) som vi tänkte renovera lite på. Inuti är bilen riktigt fin för sin ålder, med normala ålderskrämpor här och var. Tidigare ägare har renoverat upp toaletten p.ga. fuktproblem, annars är den orörd och fräsch.

Utsidan ser ut som kriget mer eller mindre, och vi ska väl sakta men säkert snygga till den med reparation av stötfångare, omlackering och så vidare. Taket är helt, dock har den tidigare ägaren tagit det säkra före det osäkra och dragit butyl-tejp över alla skarvar för att mota Olle i grind.
Jag är inte så förtjust i det, så planen är att plocka isär så mycket jag kan upptill, täta med butylmassa, skruva ihop (och eventuellt lägga plast/alu-lister ovanpå skarvarna som extra skydd).

Innan vi ger oss på det skulle det vara skoj att veta hur stort arbetet blir. Vi köpte bilen för att kunna använda den i sommar, och det är ju skillnad på att lägga ett par arbetsdagar och halva sommaren på ett jobb som inte måste göras nu på stört.


Frågan är om det går att plocka bort sidostyckena från taket så man kommer åt under dom?
Är dessa mer eller mindre bara "dekorativa", eller är det delar av huskonstruktionen?

Slänger upp ett par bilder från mobilen i underlägget nedan.
Tack på förhand för all input man kan få.

/Fredrik och Helen
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Frågan gäller alltså i första han de grå sidostyckena som sträcker sig som ett U runt bodelen med start från den svarta tejpen och bakåt. Det grå på vindavvisaren är målat.

En lite märklig variant på denna är ”badkaret” uppe på taket. Tänkte lägga en plåt över hela den delen när vi ändå håller på.


D2D9B632-1B72-4647-B3FF-66D2FD2B3B3A.jpeg 93F26973-A1EE-4DF2-966E-6EA6782F47AE.jpeg FFCE0AE6-F854-4045-B95B-C5016FF7E02D.jpeg A18326FE-F312-41E1-81B6-9BBB114C17EE.jpeg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kult problem, tipper den grå U er en dekorativ skjuling av hjørnekonstruksjonen. De brede butyltapene kan faktisk være orginale. Badekaret kan muligens være en lasteramme, festebøylene på siden tyder på det. Men jeg har aldri plukket på en Heku, så jeg vet ikke om det som skjuler seg under det grå er endel aluprofiler som binder sammen tak og vegg - noe som ville være en god normal løsning. Tetting bør gjøres langs og på aluprofilen og da med en PU masse sammen med god rengjøring og eventuell primer. Sekundærtetting med butyl tape ble ofte brukt som en ekstra sikring mot vatn.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, lite svårt att råda för jag vet inte heller hur det ser ut under listerna tyvärr.
Men när man börjar med något sånt här så kan det vara bra att ha mycket tid på sig så man kan göra ett bra jobb och känna sig säker och nöjd när man är klar.
Eftersom den verkar torr och tät enligt dig så undrar jag om det kanske inte är bättre att du väntar med att slakta karossen till sen höst-vinter och vår säsong, och i stället tittar över drivlinan och bromsarna innan sommaren i stället. Det är ju tråkigt och jobbigt om själva funktionen av bilen strular när man är ute och åker och mycket av sådana ev. kommande problem är ju rätt lätt att se om man plockar runt i bildelens broms, kyl och drivsystem.
Vissa delar med det estetiska brukar också mogna lite när man får gå och blänga :p på objektet ett tag.....
Så mitt förslag är, kolla över bildelens funktioner till denna sommar och fixa bodelen i lugn och ro till nästa sommar om den delen inte verkar helt akut.
Det är inga problem alls att hitta rätt billiga och bra delar till bildelen, men man behöver handla på nätet, från i de flesta fall tyska firmor.

Bara ett förslag alltså :).
M.v.h. JANKRO.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Stort tack för input båda två.
Ja, vi gör nog så att vi väntar till efter sommaren med en demontering av taket. Slänger ett par rullar bitumentejp i bilen ifall något helt galet skulle hända under tiden. :)

Knut: Ja, jag tror också att det grå är en dekorativ list och det egentliga taket finns bakom/under denna. Badkaret är med största sannolikhet en lasthållare som uppkommit av att vindavvisaren är byggd till samma höjd som den bakre delen av bilen, och den här delen helt enkelt blev över. Ett stort problem som den förra ägaren påtalade, och som vi redan märkt, är att det samlas stora mängder vatten där. Hålen man ser i den grå dekorationslisten är borrade av någon ägare innan oss, för avvattning. Innan detta vågar jag inte tänka på hur mycket vatten som samlats där. Runt 100L är utrymmet om mitt ögonmått stämmer någorlunda.
När du skriver pu-massa, tänker du något i stil med t.ex. Sikaflex 11Fc+?
Vad för primer skulle du rekommendera, och finns det någon bra remover annat än den som Biltema säljer?

Jankro: Kloka ord och vi tar till oss dom. Det blir med största sannolikhet så att vi åker runt i den så länge det håller, eller tills avställningen i höst närmar sig, vilket som nu kommer först.
Maskinellt känns den riktigt stabil, med myckna service gjort på renommerade verkstäder igenom åren. Den har bättre bromsvärden än någon av våra andra bilar till och med!
Det sagt så kommer vi åtminstone att installera varvräknare och göra lite små andra uppgraderingar och genomkoll innan vi gör någon längre resa (Gotland under sommaren, Tyskland till hösten är inplanerat).
Tänkte blåsa rostskydd under hela bilen med, det är enkelt och billigt att fixa på gårdplanen här hemma.

Något vi kanske inte kan hålla oss ifrån är att ändå måla om bilen, borde gå tillräckligt smidigt att kemiskt rengöra bodelen och rolla på en takplåtsfärg för att fräscha upp den lite grand åtminstone. Hytten är tillräckligt liten för att handslipa och blåsa en färg på i ett hemmasnickrat målarbås.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
De brede butyltapene kan faktisk være orginale.

Det här ska jag kolla lite närmare på. Faktum är att jag reagerade på att den tejpen är av annorlunda slag är den som är klistrad tvärs över bilen. I sådana fall kanske jag demonterar den "nya" tejpen som är lite slarvigt klistrad och släppt i kanterna och rengör samt sätter dit en ny tejp.

Kan/bör man använda värmepistol för att få tejpen att följa karosskurvor på ett bra sätt vid montering? Har aldrig arbetat med bitumen-tejp.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sikaflex variantene er PU med litt forskjellige tilsatser, noen av disse har egen primer for bedre feste. Selv har jeg benyttet endel Tec-7 som er rimeligere, her nede kjøper jeg gjerne 600 gram pølser av billig PU for alle slags tette jobber.

Bitumen og Butyl tape finnes med forskjellige overflater, selv har jeg forsøkt å holde meg unna disse selv om jeg på en 1999 model måtte bytte en tape med alufolie. Her fjernet jeg så mye som mulig mekanisk og vasket med whitespirit før jeg la på ny med samme bredde.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Bitumen & Butyl är något som jag undviker att använda. Sikalex 291 har jag använt med bra resultat. Men bäst av allt tycker jag TEC7 är, lätt att applicera & därför också ett snyggt resultat. På nuarande husbil har jag använt TEC7 till att limma fästena till 3x100W solpaneler, byte av 3 takluckor (HEKI), fästplatta & kabelkanaler till parabolantenn.
TEC7 är enkelt att använda. Gör rent & tvätta appliceringsstället med T-sprit, maskera, applicera, jämna till med ett finger doppat i matolja & ta bort maskeringen. :music-icon:Färdigt.

Tec7
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja om en klarer å få vekk den svarte massen med whitespirit eller T-sprit så kan en i de aller fleste tilfeller erstatte tapen med PU masse (Tec7 et bra valg). Enkleste glattemiddel er vann med diskmedel, men og Tec7 sitt kombinerte rense og primer spray fungerer meget bra.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Har väl egentligen inte kommit någon vart med takfixandet, eller något husbilsfixande alls annat än att vi har köpt diskmedel och ett par muggar till köket. :)

Tänkte ändå be den samlade expertisen om tips på vad vi ska använda att täcka över "badkaret" med på ett enkelt och billigt sätt. Tänker mig en alu-plåt senare när jag gått igenom taket ordentligt, men det vore skönt att få en mindre permanent lösning på plats under tiden.

Jag uppskattar hålet till 100*200 cm i runda slängar. Hade det varit mindre skulle det ju funkat med någon akrylglas-skiva från Biltema, jag vill ju undvika att skarva.
En oljehärdad masonite är ju billig, och färg går ju att smälla dit. Risken är stor att den blir smulor ganska fort, i alla fall om det blir en regnig sommar.

Jag sparar gärna vikt såklart eftersom det ska sitta på just taket.
Finns det tunn formplywood i någon av det större kedjornas sortiment?

Andra tips på något som är enkelt att få tag på med kort varsel?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fyll badekaret med frigolitt og fest noe byggeplast/presenning over med tape så det ikke blåser bort.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Jag hade en tanke på "poor mans fiberglass" en stund. Frigolit med tyg över, sedan lim och färg som binder ihop lagren. Det ser inte supersnyggt ut.
Presenning och tejp är fulare. :D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Finns det ingen som helst dränering av taket? Det verkar ju vara en väldigt tunn sarg. Kan du inte bara borra några hål Ø 10mm i sargen i anslutning till taket & se över tätningen? Det är ju enklast, billigast & påverkar utseendet minimalt. Tänk bara på att inte göra hålen över fönstren eller dörrarna.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Kan du inte bara borra några hål Ø 10mm i sargen i anslutning till taket & se över tätningen?.

Lösningen du föreslår är redan gjord. Om man zoomar in på den nedersta av bilderna så ser man 5 hål (motsvarande på andra sidan) borrade igenom sargen.
Avrinningen är inte riktigt bra dock, eftersom det finns en inre kant som gör att hålen hamnar några cm upp från själva taket.

Jag vill se över tätningen och förbättra den, men risken finns att det blir ett för omfattande jobb innan sommaren drar igång.
 
Senast ändrad:

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Lösningen du föreslår är redan gjord. :) Om man zoomar in på den nedersta av bilderna så ser man 5 hål (motsvarande på andra sidan) borrade igenom sargen.
Avrinningen är inte riktigt bra dock, eftersom det finns en inre kant som gör att hålen hamnar några cm upp från själva taket.

Jag vill se över tätningen och förbättra den, men risken finns att det blir ett för omfattande jobb innan sommaren drar igång.
En annan enkel lösning borde vara att höja botten på badkaret de cm som behövs för att avrinningen ska fungera/ligga i nivå med botten?
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
En annan enkel lösning borde vara att höja botten på badkaret de cm som behövs för att avrinningen ska fungera/ligga i nivå med botten?

Det är ofta de förbisedda lösningarna som kan bli bäst. Genialt, får se över om det skulle kunna bli bra!
Här funkar Knuts lösning med frigolit och pressening eventuellt.
 
Toppen