• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Takbox på alkovbil

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025
Godmorgon.

Någon som vet vad en takbox på alkovbil gör i mer förbrukning?

mvh
Werner

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025
Sv: Takbox på alkovbil

Hej.

Vår föregående husbil var en alkovbil, och vi hade ofta en vanlig skidbox på taket.

Men hur jag än mätte och räknade låg bensinförbrukningen (det var en bensinare)
på samma nivå som utan box.

Förmodligen påverkar den strömlinjeformade skidboxen inte alkovbilarnas frontyta särskilt mycket.

M.v.h Åke

F

F.d. 58573

Guest

Instämmer med föregående talare; liten om ens någon ökning av förbrukningen. Detta trots att min 500 l box inte är så slimmad. Placering bakom den upphöjda alkovdelen gör att totalhöjden på bilen inte ökar med mer än ca 20 cm.

Boxen fäst i halkskyddsmönstrade Al-låtar, vilka är limmade på taket med tvåkomponentlim. Inga skruvar i taket! Överskottet av Al-plåt fick bli gångbord.

aake

Bilagor

• Landön 9 aug, 3 (Large).jpg
    Landön 9 aug, 3 (Large).jpg
    133,2 KB · Visningar: 8

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Om ingen skillnad märks i drivmedelsförbrukning så beror det nog mest på onoggrannhet i mätning av förbrukningen. Boxen och liknande prylar försämrar alltid tveklöst "cd värdet" negativt för bilen, det märks alltmer i hastigheter över 70-80 km/h.

På en personbil räknar med upp till 10% mer, på en husbil mindre men det påverkar, boxen enligt bilden är ju dessutom inte speciellt strömlinjeformad!.
/ Bengt

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Tack för svaren!

Även om det låter lockande att tro att boxen inte skulle dra något extra, vi behöver denna eftersom husbilen inte är så stor, så är det säkert som Bengt säger, den sticker upp och tar vind, och bromsar därmed upp. Frågan är då hur mycket.
Börjar det vid 70-80 fortsätter det naturligtvis med ökad negativ effekt alltefter högre hastighet.
Just vid 70-80 ligger vi fortfarande i 4, enbart för att skona 5 drevet, vilket inom parantes
hade varit skönt att redan använda i dent lägre hastigheten, 5;an alltså i75 km.

mvh
Werner

rainer

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
921
Medlemskap
2025

Hej!

Vi har en Dethleff 548 som hade en takbox som jag monterat bort och högst ovetenskapligt så har förbrukningen minskat en knapp deciliter per mil.

MVH
Rainer

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Hej Rainer.
Igår fick jag faktiskt också denna siffra du nämde, av en fiat verkstad, alltså ca en deciliter per mil.
Så tillsammans med din uppfattning, utgår jag nu från 1 dl per mil.
Tack för ditt svar.

mvh
Werner

Toppen