• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tagen i Norge med pbII?

G

Göran T625

Guest
Tagen i Norge kan ju tolkas på två sätt, dels att jag gillar Norge, dels att kanske ha bli tagen av polis i Norge! Min fråga gäller snarast det senare eller närmare bestämt om någon av klubbmedlemmarna har blivit stoppad och kontrollerad av norsk polis. Hur klarades frågan omkring pbII? Läser man omkring ämnet under "Lagar och Regler" framgår ju att köra +3500kg kan vara problematiskt med ett B-kort.

Göran T625 (om en vecka Nexxo T728G)
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Så har hela tråden urartat igen!
Frågan från början var att är det någon som blivit tagen i Norge, med B behörighet och PB 2!
/Pentti
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Pentti
Tagen är väl att ta i, men jag blev i vart fall stoppad av polisen ute på Fosenhalvön en natt förra vintern. Nog så underhållande: Polisen fick av någon anledning för sig att min bil och jag var tyskar. Han bad om mitt körkort på tyska och blev uppenbart förvirrad när jag frågade (på tyska) om denna spåkanvändning var ett led i Norges EU-anpassning och han samtidigt såg att jag hade ett svenskt körkort och ett svenskt namn.
Det framkom efterhand att polisen inte var intresserad av vare sig mitt körkort eller av husbilens vikt utan endast av mitt, lyckligtvis alldeles lysande, nykterhetstillstånd.
aake
 
Toppen