• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ta ur stereon - ZENEC NC620D

F

F.d. 53277

Guest
Hej!

Jag har en Pössl 2 Win style från 2012 med en Zenec NC620D radio/navigator. Jag skulle vilja ta ur den för att eventuellt koppla in fler högtalare och behöver därför se baksidan. Problemet är att jag aldrig tagit ur en bilstereo förr, så jag lyckas inte med denna.

Jag har googlat mig fram till att man kan försöka stoppa in en smal mejsel/kniv på sidan och försöka bända isär och lirka lite hit och dit för att få hakarna att släppa taget, men jag lyckas inte nåt större och är rädd att bryta sönder något.

Någon som har något bra tips? Länk till någon sida med bra beskrivning och bilder? Behövs speciella verktyg? Kanske sitter den fastskruvad på något sätt?

Annars får det ju bli ett besök hos någon bilradiohandlare.

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ta ur stereon - ZENEC NC620D

Ja, det brukar behövas speciella verktyg för at slippa förstöra något eller få fula brytmärken på radio/instrumentbräda.
Titta på bilderna i den här länken så kanske du kan bilda en uppfattning om vad du söker: https://www.google.se/search?q=zene...iw=1536&bih=775#tbm=isch&q=stereo+remove+tool

Har man tur har montören varit snäll och lagt verktygen i handsfacket, det brukar gå att ordna egna verktyg om man måste, en bilradiohandlare borde kunna fixa det på någon minut om det behövs.

mvh jocke

F

F.d. 53277

Guest

Biltema har de här: Demonteringskrokar - Demonteringskrok - Biltema
De passar till Blaupuinkt och säkert till många fler!
//Göte J

Det är tyvärr inga sådana hål på denna stereo, så just dessa funkar inte. Det går inte att se någonting om hur den sitter fast. Jag får förmodligen göra ett besök hos någon handlare som jobbar med sånt här.

Någon som har nåt tips på någon bilradiohandlare (heter det så?) längs E6:an från och med Göteborg och ca 10 mil norrut?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Det brukar ofta vara en plastsarg runt stereon som först måste pillas bort.

Sen kan det vara skruvat, eller sitta med fjädrande låshakar.

Kanske kan denna filmsnutt ge något tips.

[YOUTUBE]RZnfbutGmGI[/YOUTUBE]

F

F.d. 53277

Guest

Hej, jag har sett det klippet och tyvärr så gav det inte så mycket, eftersom i min bil finns inte de där fästskruvarna, som de gör i det där klippet. Men stort tack för länken!

Toppen