Sv: ta med souvenirer ?
Att minnas är en sak, men att lära sig är en annan. Jag blir ofta förvånad över samma sak när man läser om historiska vedervärdiga handlingar som människan har gjort. Man skulle kunna rappla upp dem som Palme, men kontentan är ju att folk vill bara chokeras och sedan blir det mat och underhåll. Alltså locket på, och tillbaka till nonsens sysslorna, typ footboll. Ibland blir det fackeltåg i Norden för att öka dramakänslan något. Men de skyldiga går oftast fria, få av tredjerikets syndare fick något straff alls, precis som i Jugoslavien etc.. Man skäms som människa.
Vad gäller trådens ämne, så tar jag inte med mig något, inte ens bilder. Minns jag inte, så var det förmodligen inte värt att minnas. Skulle inte falla in mig att plåga mina gäster med timslånga reseberätttelsemonologer förstärkta med bildspel. Har överlevt några bröllopsvideor och otagliga dopbilder då garden varit nere och frugan insisterat om "social skicklighet", men numera avböjer jag direkt.
Annars skall man passa sig att erodera turistfällor. Läste precis - om det nu var i Sardinien - att man fick höga böter ifall man tog med sig sand från deras badstrand. Någon har räknat ut att turisterna stjäl deras strand om man inte sätter stopp på dem så de kollar på flygplatserna om du har sand med dig. Böterna var typ 10.000 tals kronor.
Svensk turist stal sand – får tiotusentals kronor i böter | SVT Nyheter
Det är kanske det enda de bötfäller, och man kan undra varför? Sardinien och Korsika fungerar som transit land för all knark till Europa och även till USA, förvånande nog. (Opiater) De vill nog krama ur det sista från turisterna innan de lämnar stället? Jag kommer härdanefter damsuga bort sanden mycket noga från husbilen när jag lämnar Frankrike och Spanien, Portugal, Italien, jaa, alla PIGS länder....