• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ta bort gamla klistermärken

Marcus58

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2025
Idag tänkte jag äntligen få satt på Husbilsklubbens klistermärke och medlemsmärket från Caravan Club. Men först behövde jag ta bort de märken som satt där tidigare. Detta visade sig ju vara så gott som omöjligt. Har ni några bra tips? Kan man värma med värmepistol eller är det risk att man skadar plåten under då?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ta bort gamla klistermärken

Det går bra med värmepistol om du sätter den på svag värme. Det går även med en hårtork på högsta värme. Det behövs inte mer värme än att du kan hålla handen på stället du värmt upp.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ta hellre en hårfön för det blir inte så stor risk att du bränner lacken/plasten samt pilla med fingrarna och ta inte något av plåt och skrapa med .

Hehe .. Gunnar du var före med 1 minut ;) :) .

Senast ändrad:
F

F.d. 7702

Guest

Hej, det går alldeles utmärkt med frugans hårtork, bara värm o dra av
Sujne

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Jag hade ett flertal ca 20 stycken märken. Tog min kupevärmare och värmde dekalerna det gick bra. Men ett märke var gammalt och brunbränd. Den fick jag inte bort det verkar som den har bränt ihop med gelcoaten. Så på den måste jag nog sätta en ny dekal. Eller finns det något mirakelsätt. Går det att våtslipa?
Ha det

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Vi använder 3M Scotch Weld Cleaner spray Citrus baserat som bla löser gamla limrester perfekt tex på nummerplåten att ta bort gamla skattemärket
jag testade även på våran matta inne i bilen som hade limrester på mattan med gott resultat

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Jag hade ett flertal ca 20 stycken märken. Tog min kupevärmare och värmde dekalerna det gick bra. Men ett märke var gammalt och brunbränd. Den fick jag inte bort det verkar som den har bränt ihop med gelcoaten. Så på den måste jag nog sätta en ny dekal. Eller finns det något mirakelsätt. Går det att våtslipa?
Ha det

Testa även med en rakbladsskrapa om du är försiktig bör det gå bra

F

F.d. 7502

Guest

Jag tar bort klistermärken på hästkärror flera gånger i veckan, stora jävlar
STALL BRUNTE etc
Receptet ----är hårfön så att plasten blir seg, pilla upp en kant och sedan drar man det ska sega när man drar -värma på ny yta - sega och dra. Ett bevis på att man är rätt ute är när dekalen inte brister nån gång. Är man rätt
i handhavandet så får man inga limrester kvar. Men ev limrester löser man upp med T-röd, flödigt ska det vara, besvärligt lim tar jag en wettex doppar i t-röd och fäster på limfläcken med lite masktejp så att den får ligga emot och lösa upp.

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, det finns även ett slags "roterande suddgummi" som man använder med en borrmaskin. Det funkar rätt bra till gamla envisa fastbrända dekaler, stripes m.m. utan att skada lacken. Det består av en bunt tunna gummilameller. 3M/Scotch-Brite har det i sitt sortement, och brukar säljas på samma ställe som billacker. Jag tror det finns någon lågprisvariant också, kanske Biltema?

Mediawebserver.jpg
Mediawebserver2.jpg

JANKRO.

Toppen