• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

T-Röd!!

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025
Hej!

Provade idag av en tillfällighet att ta bort de svarta strecken på husbilen.

Försvann direkt!!

Likaså alla mjukfogar som har blivit svarta blev skinande rena med bara lite T-Röd.

Torkade direkt av efteråt.

Kanske ingen nyhet för er....men för mig var det verkligen det.

Jag som har köpt speciellt tvättmedel för 200:- (5liter):rolleyes:

Tror inte att det skall vara farligt för lack eller mjukfog, men......

Vad tror ni?

Ha det gott!

F

F.d. 4220

Guest
Sv: T-Röd!!

Såpa fungerar också bra på ränderna.
Men har de suttit länge, så är nog t-röd lösningen.

//Stefan

F

F.d. 29925

Guest

Vad händer med ytfinnishen. Tar rödspriten bort vaxet? Och är det bättre med såpa i sådana lägen?:confused:

F

F.d. 25189

Guest

T-Röd för god att kolsyra :) *visslar*

F

F.d. 15640

Guest

T-doja är bra till mycket, men glöm inte vaxa efteråt....:mcride:

F

F.d. 4927

Guest

Funderar bara på hur tätningsmassa reagerar på T-Röd. T-röd är ju fettlösande, men kanske den är harmlös på fogmassa???:confused:

Lasse

J

Jimbo

Guest

Glöm inte kemins grundlag....Lika löser lika!

Regeln syftar på de intermolekylära bindningarna som förekommer mellan molekylerna hos två lösningsmedel.
Ifall bindningarna är lika, löses de.

ex.Vatten går dock inte att lösa med oljor, eftersom vattenmolekylerna är polära och oljor är opolära.

Polära molekyler går inte att lösa med opolära molekyler.

Enligt lika löser lika-regeln så är etanol ett bra lösningsmedel för andra polära ämnen.
Men etanol kan även lösa ämnen som är "olösliga" i vatten. Det beror på att etanols kolkedja kan binda till andra organiska molekylers kolkedjor. Eftersom kolkedjedelen i etanol är opolär kan det alltså lösa opolära ämnen, som exempelvis kolväten.

Då gäller det att ta reda på vad tätmassan är gjord av. Borde va Butyl? Är massan av polär eller opolär art?

Har vi någon kemist här ?

F

F.d. 4755

Guest

Om vi har en kjemiker her, eller en som er god på "klipp-lim-fra -feks-Wikipedia" er ikke godt å si, men HER, her er "den gamle kjemiker"....

Vel, til saken: tetningsmassen løses nok opp av alkoholer som rødsprit, etanol, metanol osv osv. Men, hvis det er en enkeltstående "flekk/stripe" man vil fjerne, så kan man vel "styre unna" områder med tetningsmasse.

Dersom man har benyttet et løsningsmiddel som rødsprit bør man sørge for å få på noe wax eller annet fettstoff for å unngå at skitt setter seg fast mere enn nødvendig. Selv vokser jeg bilen hver vår med bilvoks, og vasker den gjennom sessongen med Grønnsåpe. Denne legger igjen et lite fettlag som "vedlikeholder" voksoverflaten.

J

Jimbo

Guest

Är det inte bättre med fakta än "nog"-teorier????

Jag förlitar mig mer på det första.

En ren spontan tanke som jag får är iaf att ett petroleumbaserat rengöringsmedel ex lacknafta är direkt skadligt för tätmassan.

Vad gäller etanolbaserade så vet jag inte, därav att jag förde in lite fakta i diskussionen för att få den att utvecklas framåt..........så tack för ditt bidrag...................................................

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Du finner svar på de fleste kjemiske spørsmål rundt butyl-gummi på denne siden: Polyisobutylene

Den kraftifge rengjøringen av overflaten på butylfugen kan komme av oppløning av det tynne oksydbelegget som binder skitten. T-Rød eller andre alkoholer kan brukes til rengjøring før en bygger opp en ny fuge/list med butylmasse. For best mulig feste skal en ta en siste avvasking med rett aktivator (også alkoholbassert) 15 til 30 min før en legger på butylmassen.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Eller som min FarMor sa när FraFar spillde ut sprit på "fina" bordet och det blev en ring efter glaset.
ONT SKA MED ONT FÖRGÅS. FarMor tog lite sprit och hälle ut över ringen och torkade av och ringen försvann.
/Vidhem

F

F.d. 4755

Guest

Är det inte bättre med fakta än "nog"-teorier????

Jag förlitar mig mer på det första.

En ren spontan tanke som jag får är iaf att ett petroleumbaserat rengöringsmedel ex lacknafta är direkt skadligt för tätmassan.

Vad gäller etanolbaserade så vet jag inte, därav att jag förde in lite fakta i diskussionen för att få den att utvecklas framåt..........så tack för ditt bidrag...................................................

Nog-teorier? Det er også et spm om hvordan man har for vane å ordleggge seg... Men for å feie all tvil til side, så kan mitt ene "nog" slettes.

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2025

Hej!

Provade idag av en tillfällighet att ta bort de svarta strecken på husbilen.

Försvann direkt!!

Likaså alla mjukfogar som har blivit svarta blev skinande rena med bara lite T-Röd.

Torkade direkt av efteråt.

Kanske ingen nyhet för er....men för mig var det verkligen det.

Jag som har köpt speciellt tvättmedel för 200:- (5liter):rolleyes:

Tror inte att det skall vara farligt för lack eller mjukfog, men......

Vad tror ni?

Ha det gott!
Använd helst inte T-röd på fogar(torkar ut och spricker med tiden) och absolut inte på plastfönster då dessa krackulerar med tiden.
//Benny

Toppen