• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning gråvatten Bohuslän

sveboj

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30848
Medlemskap
2022
Hej
Vet ni var man kan tömma gråvatten när man frikampar?
Gäller i detta fall Bohuslän samt E6.
Måste man köra in och betala på ställplatser för att tömma?
Vill ju givetvis inte tömma ut det i naturen eller i brunnar.
Latrin är en helt annan sak.
Tackar på förhand för era förslag
Mvh Sven
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Man kan ju fråga på någon ställplats eller camping vad de vill ha för att bara tömma tankarna...
En femtiolapp kan det vara värt kanske....

Edit: I Halland kan man tömma på Bua stpl samt Lövstaviken (Falkenberg) mot en mindre avgift.
 
Senast ändrad:

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej
Vet ni var man kan tömma gråvatten när man frikampar?
Gäller i detta fall Bohuslän samt E6.
Måste man köra in och betala på ställplatser för att tömma?
Vill ju givetvis inte tömma ut det i naturen eller i brunnar.
Latrin är en helt annan sak.
Tackar på förhand för era förslag
Mvh Sven
Pröva sök på Vägverkets rastplatser, kanske det finns något som passar
 
F

F.d. 58689

Guest
Jag tömmer ofta på Vägverkets rastplatser där det finns möjlighet för detta. men har aldrig sett att det finns platta eller brunn för fasta tankar.
Trafikverkets rastplatser har väl sällan tömning för gråvattnet, som tråden gäller. Dock har jag tyvärr bevittnat flera gånger att folk tömmer gråvattnet direkt i en vanlig markbrunn på rastplatserna. :mad:
Däremot har de oftare tömning för svartvatten från toakassetter, än möjlighet till tömning från fast tank.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Trafikverkets rastplatser har väl sällan tömning för gråvattnet, som tråden gäller. Dock har jag tyvärr bevittnat flera gånger att folk tömmer gråvattnet direkt i en vanlig markbrunn på rastplatserna. :mad:
Däremot har de oftare tömning för svartvatten från toakassetter, än möjlighet till tömning från fast tank.

Ja, eller som den jag såg som öppnade kranen rakt ned på parkeringen så att gråvattnet rann 15m över parkeringen till brunnen..?! :mad:
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Trafikverkets rastplatser har väl sällan tömning för gråvattnet, som tråden gäller. Dock har jag tyvärr bevittnat flera gånger att folk tömmer gråvattnet direkt i en vanlig markbrunn på rastplatserna. :mad:
Däremot har de oftare tömning för svartvatten från toakassetter, än möjlighet till tömning från fast tank.
De gånger det vari kris har jag tömt några hinkar gråvatten där man tömmer svartvatten.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Såväl Grå som Svartvatten skall till kommunens reningsverk. Så normalt tömmer man i samma.
Enda undantaget är i glesbygd där svartvattnet samlas i tank som sedan töms av sugbil. Där vill man ju inte ha mer vätska än nödvändigt.
Tänk på hur ni har det hemma. Där går svartvattnet från toaletten och duschvattnet i samma rör till reningsverket,
Lasse
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Går det inte att göra som båtcampare gör? Eller kanske som tältare?
På tal om båtar tänker man reglera fricampingen i skärgården på samma sätt so för husbilar?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag gjorde mig en pump med slang så jag kan tömma gråvatten i vasken där man tömmer toakasetten. Så slipper jag leta efter en markbrunn.

Reglera fricamping för husbilar? På vad sätt är fricamping reglerat för husbilar? Enda regeln i det sammanhanget brukar vara terrängkörningslagen.

För båtar som ankrar i naturreservat gäller ofta max två dygn. Annars gäller allemansrätten. Svartvatten får inte tömmas i sjön nuförtiden. Gråvatten är ok.

MVH
Hans
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Jag gjorde mig en pump med slang så jag kan tömma gråvatten i vasken där man tömmer toakasetten. Så slipper jag leta efter en markbrunn.

Reglera fricamping för husbilar? På vad sätt är fricamping reglerat för husbilar? Enda regeln i det sammanhanget brukar vara terrängkörningslagen.

För båtar som ankrar i naturreservat gäller ofta max två dygn. Annars gäller allemansrätten. Svartvatten får inte tömmas i sjön nuförtiden. Gråvatten är ok.

MVH
Hans
Jag har inte hittat många (om något) naturreservat där fricamping med husbil tillåts.
Frågan var ju gråvatten, men restriktioner för svartvattet gäller ju som bekant svenskar på svenskt vatten. På Västkustens marinor kanske problemet löses med parkering närmare kajkanten?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
De naturreservat där det finns en p-plats och det inte är skyltat med P-förbud på natten, tidsbegränsningar eller camping förbjuden går ju att använda precis som andra p-platser, dv.s 24 timmar.

Ibland står det i reservatsbestämmelserna att "uppställning av husbilar och husvagnar är förbjuden" men att stå på den markerade P-platsen är inte att betrakta som "uppställning" för i så fall vore det ju detsamma som p-förbud för husbilar och husvagnsekipage och det är det ju inte. Det finns också en juridisk princip som säger att den "speciella regeln" kör över den "allmänna regeln". Så om den allmänna regeln är att uppställning inte är tillåten och den speciella regeln är att det finns en plats där man får stå, nämligen p-platsen. Så kör den speciella regeln över den allmänna på p-platsen. Däremot skall man noga fundera på hur det är om man vill stå på något annat ställe i naturreservatet.

För att återgå litet till båtarna så finns det även i skärgården naturreservat där man inte får övernatta. För at inte tala om alla fågelskyddsområden. Betydligt fler än på landbacken. Stora delar av skärgårdarna är dessutom att betrakta som tomtmark, speciellt i Stockholms skärgård. Det var för att undvika en total privatisering av Stockholms skärgård som man bildade Skärgårdsstiftelsen. Så jag vill efter nästan 40 år med båt påstå att skillnaden i möjlighet att stanna över natten är inte så stor mellan båt och husbil.

MVH
Hans
 
Toppen