• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tömning av vatten inför vinter

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Hej alla! jag/vi är helt nya i husbilsvärlden,,, dvs, har precis köpt en husbil och varit ute en gång med den!!! KUL! måste jag säga.
Det blir nog en långvarig relation. Vet ju inte riktigt hur detta forum funkar eller någonting med husbilen iheller för den delen, men man lär sig.
Nu till min fråga, om det är någon där ute som kan och vill hjälpa mig med svar?
Hur gör man inför vintern med vattnet i bilen,,, jag har tömt ut gråvattentanken,färskvattentanken,och varmvattenberedaren som för övrigt tömmer sig själv tror jag??? Men hur blir det med slangar och pumpen, det är en membranpump vad jag förstår,, skall detta åsså tömmas eller?? och hur?:confused:
Tacksam för svar.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: tömning av vatten inför vinter

Vet inte om detta är det rätta svaret men jag gör så här. När vattnet är tömt som du gjort så stänger jag av vattenpumpen sen öppnar jag kranarna och blåser i dom så hårt jag kan. Så här har vi gjort nu i flera år och inte drabbats av några frys problem.
Detta skrivet från en amatör. Kanske får du fler och bättre svar av någon som vet bättre.
Ha en bra dag
Gunilla
PS vi har husbilen stående utomhus intill huset DS
 
Toppen