• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av varmvattenberedare

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en Swift Mondial 1997. Under bänken/sängen sitter varmvattenberedare, jag hittar ingen tömmningskran. Jag har tappat ut allt vatten i färskvattentanken, jag har kört pumpen tills det inte finns vatten kvar vare sig i rören eller pumpen. Kopplar loss rören till pumpen (det finns ju alltid lite kvar i pumpen) men trots detta kommer vatten ur den losskopplade slangen vilket måste härröra sig från beredaren. Jag blir inte klok på hur jag ska göra? Kan någon hjälpa till med råd?:confused:
Elisabeth
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Tömning av varmvattenberedare

Hej igen,
det finns ingen avtömningsventil på min varmvattenberedare! Jag har lusläst instruktionen och synat bilens varmvattenberedare väldigt noga, men inte blir jag klokare för det. Nu har jag kopplat loss slangarna till pumpen, tömt allt som går att tömma och hoppas på det bästa. Men tack alla ni som gett god råd.
Elisaeth men Swift Mondialen

Hej

Vad har du för fabrikat på din panna! Det måste ju finnas avtappning på pannan, och även ventiler för avtappning
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Tömning av varmvattenberedare

Gäller det även om vattnet i varmvattenberedaren är urtömt? Det blir inte någon överhettning så att grejerna exploderar. Jag ligger och sover ovanför värmaren och har ingen "skyddshjälm" med mig. Den ligger hemma ! :(
......Ce-eN !
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Tömning av varmvattenberedare

Gäller det även om vattnet i varmvattenberedaren är urtömt? Det blir inte någon överhettning så att grejerna exploderar. Jag ligger och sover ovanför värmaren och har ingen "skyddshjälm" med mig. Den ligger hemma ! :(
......Ce-eN !


Hej igen! Jag svarar mig själv! Jo,man kan använda Trumavärmaren även om den är tömd från vatten. Jag har eldat hela natten och lever fortfarande. Så tydligen är det bara att elda på.
Hälsn.....Ce-eN !
 
Toppen