• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömmer ibland vattentanken

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Ibland töms vattentanken på min nya bil
Det sitter en ventil bredvid pannan som man måste dra upp för att stoppa flödet ut
Förre ägaren visste inte varför men vad kan det vara? Tror att det är nån säkerhetsventil
Men varför öppnar den ibland?
 

Bilagor

  • 3FBCF38D-A671-44D3-8D41-FE4376D44F24.jpeg
    3FBCF38D-A671-44D3-8D41-FE4376D44F24.jpeg
    749,8 KB · Visningar: 44

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Hej
Ibland töms vattentanken på min nya bil
Det sitter en ventil bredvid pannan som man måste dra upp för att stoppa flödet ut
Förre ägaren visste inte varför men vad kan det vara? Tror att det är nån säkerhetsventil
Men varför öppnar den ibland?
Hej! tycker att det låter som om det är fråstvakten som löser ut. Det är ju så att om husbilen står och det blir under noll ska en ventil öppna sig och tömma ut vattnet så det inte fryser. Men det är ju inte fråst nu, men det måste ju vara något fel på den väntilen.
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Det brukar vara så att vakten löser ut även när spänningen försvinner, dvs när du stänger av 12V i bodelen så löser vakten ut.

Om den öppnar trots att strömmen varit påslagen hela tiden, och temperaturen är ok, så är det nog något fel på vakten.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Hej! tycker att det låter som om det är fråstvakten som löser ut. Det är ju så att om husbilen står och det blir under noll ska en ventil öppna sig och tömma ut vattnet så det inte fryser. Men det är ju inte fråst nu, men det måste ju vara något fel på den väntilen.
Öppnar även om den blir strömlös.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har likadan frostventil, den öppnar också ibland utan att jag vet orsaken.
Jag har satt ett hem i spåret på dem röda knappen, som då håller ventilen i stängt läge.
Men det gäller att komma ihåg att ta bort gemet när frostnätterna kommer.
Skall göra så också men min bil står innomhus
Hade dåligt batteri i bilen som tömde sig ibland
Otur när det hände flera gånger på olika ställplatser
 
Toppen