• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömma vattensystemet

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Nu har jag för första gången tömt vattensystemet på bilen. Inget konstigt med det men några erfarenheter ska jag dela med mig.
Jag tömde vattentanken och vv beredaren... inga problem. Letade sen upp vattenpumpen och skruvade bort anslutningarna. Här var grovdammsugaren en himmelens hjälpreda. Lite vattenspill kommer var så säker men dammsugaren fixade bort det i ett nafs. Efter det initiala 'slaskandet' satte jag dammsugarmunstycket på utloppsslangen från vattenpumpen och öppnade i tur och ordning kranarna... slurp sa det och plötsligt var systemet tömt. Inte en droppe vattenspill. Efter det satte jag dammsugaren på utloppet från vattenpumpen och körde densamma några sekunder. Inget slask där heller. För att vara säker på att varmvattnet var tömt tog jag lite tryckluft och blåste genom backventilen. Trumans utloppsventil fräste lite men sen var det tomt.

Kontentan... tog 10 minuter och inget slaskvatten i bilen :eek:
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Tömma vattensystemet

Hej!
Bara en liten reflektion. Om du blåser tryckluft i backventilen på Trumapanna, menar du den lilla ventil som har en slang som ska se till att luft kommer in i pannan så den töms? Min erfarenhet är att om man blåser för kraftigt i denna ventil så åker ventilproppen ur. Från undersidan har den en bred yta som gör att den tätar men ovanifrån har den bara tre små ynkliga piggar som lätt ger med sig. Jag fick alltså en överrraskning när jag i våras fyllde pannan. Vattnet rann ut i ventileringsslangen. På det viset blev jag bekant med hela konstruktionen.

En annan sak att tänka på om man skruvar bort denna backventil från pannan. Se noga efter hur dessa delar sitter. På det lilla röret från pannan, där varmvattnet matas ut, sitter då först muttern, sedan presshylsan, och framför den ska oringen sitta på röret. Sedan trycker man backventilen mot röret och skruvar fast och eftersom röret är vidgat i yttre delen tätar oringen mot ventilen.

Curt.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Tömma vattensystemet

Nej det var inte på pannan utan i slangen vid vattenpumpen. Då gick luften genom nån backventil i vattenledningen in i vv beredaren och ut genom avtappningen från Truman som var öppen.
 
F

F.d. 25043

Guest
Sv: Tömma vattensystemet

Hej.
Varför göra det så omständigt när det finns avtappning plugg och vattenkran att öppna.Blåsa och suga är ju överdrivet mycket arbete i onödan.
mvh Mats
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Tömma vattensystemet

Till min husbil är det rekommendation i instruktionsboken att man ska blåsa lätt d.v.s. ett tryck under 3 kg alltså inte dom 6 kg som kompressorn kan ge.
När jag hade tömt pannan i vintras och kollade när det var kallt gick det inte att blåsa luft genom den då tinade jag upp den och blåste ur. Allt vatten rinner inte ur genom att tömma med kranar och genom att köra pumpen några varv. Det rör/slang som transporterar varmvattnet från pannan sitter ju i överkant och det töms inte utan blåsning eller sugning.
Curt.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Tömma vattensystemet

Varför skall man blåsa och tömma vattensystemet???:) :)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Tömma vattensystemet

curtax;

Man kan ställa kompressorns regulator lite "snällare" än 6 kg. Dessutom så pyser det ut ganska mycket luft bakåt så det blir inget kompakt övertryck. På min bil finns ingen dräneringsventil (lägsta punkt) inte vad jag hittat i alla fall. Jag inbillar mig i alla fall att det är bättre att ha ett tomt vattensystem när det fryser, för det gör det om det inte är tomt. Dessutom sa ÅF explicit att garantin inte gäller sönderfrysta vattenarmaturer. Och (Matsm) omständigt kan jag väl inte hålla med om. Det tog inte mer än 15 minuter och inte en vattendroppe kvar varken i slangarna, kranarna eller på golvet runt vattenpumpen.
 
Senast ändrad:
S

SevenEleven

Guest
Sv: Tömma vattensystemet

Tjo,
Jag upptäckte att om man öppnar kranarna också så rinner det som är framtryckt till kranen ut.

/Lasse
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Tömma vattensystemet

angan;

Exakt vad jag gjort, ställt på 2,5. Men jag tätar med trasa eller papper när jag blåser så något "spill" av luft får jag inte. När jag blåser via handfat eller diskons kranar skruvar jag bort silen, "perkulatorn", och trycker igen med ovansagda.
 
F

F.d. 2459

Guest
Sv: Tömma vattensystemet

Jag håller med Mats.
Varför göra det så invecklat, de är ju bara att släppa vattnet ur värmaren, samt öppna alla kranar köra pumpen några varv. På våren brukar jag lossa slangen till pumpen och fylla i en liten skvätt, för att pumpen ska suga. Nu är den avställd till våren.
 
F

F.d. 25043

Guest
Sv: Tömma vattensystemet

Hej.
Så enkelt som möjligt,en annan sak som jag undrar över är vissa som plastar in sina husbilar och husvagnar.Har alltid undrat vad dom syslar med.Har en bekant som varje gång han varit ute med sin nya båt klädde in utombordan med plast,sa till honom att det var ju rena idiotin saltvatten och kondens ihop med aluminium och elkablar är ju att be om bekymmer.
mvh Mats
 
Toppen