• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Tömma" värmesystemet

Jeppese55

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Sundsvall
Hej!
Ny i forumet och NY (verkligen) som husbilsägare till en Adria Coral -20. Vi har precis börjat använda bilen och upptäckte att det stänker ut litet vätska från expansionskärlet (sitter i "garderoben). Nivån verkar litet hög, ligger en bit över "MAX". Har fått info från säljaren att jag ska tömma ut litet glykolvätska men är osäker på var jag gör detta. Finns ju en ventil (tapp/säkerhetsventil) bakom en liten lucka i garaget. Den har en grå ventil-arm som normalt ligger i "nerfällt läge" och som jag förstår öppnar ventilen om den står vertikalt. Är det den jag tömmer ut en del med så att nivån hamnar inom "MIN" - "MAX" strecken i expansionskärlet? Bilen har en Alde Compact 3020 HE installerad. Sååå tacksam för hjälp med detta!! Ni är bäst ni erfarna här i forumet!
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Har en 3020 och tror inte att den ventil du skriver om tappar av glykolvattnet. Borde vara ventil för att tömma färskvattnet vid frysrisk.
Lossa på pumpen i expansionskärlet och sug ut litet. Finns pumpar och 'sugbollar' med slang som blir hävert som kan användas till allt möjligt.
/Claes
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det finns antagligen en tömningsventil någonstans men den sitter säkert ordentligt undangömd och oåtkomlig (kanske vid pannan). I princip används den bara när man skall byta glykolen i systemet. Det står inte ens i handboken var ventilen sitter. Det är både enklare och snabbare att göra som "casa diva" föreslår.

MVH
Hans
 

Jeppese55

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Sundsvall
Ok, tack för bra tips! Blir nog att köra "hävert"-principen då den alltid funkar! Passar på att fråga er som VET allt möjligt om detta: Vid vinterförvaring i kallgarage låter man detta system (det glykolbaserade värmesystemet) vara kvar i bilen eller tömmer man även detta system? Känns som det är OK att lämna orört, hur kan man annars vintercampa i en "vinteranpassad" bil om man vill det;) ! Tack för hjälpen !!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Expansionskärlets funktion.
Att ta hand om den ökade vatten volymen när temperaturen ökar i värmesystemet.
Att det alltid är ett övertryck i systemet på den högsta punkten, tex en luftnippel.
Det förhindrar att det kommer in luft i systemet och att det även går att lufta.

Att det inte är för stort undertryck på cirkulationspumpens sugsida. Det förhindrar att det kan uppstå kavitation i pumpen. Då går den sönder till slut. K kan även uppstå i reglerventiler och rörböjar.
Kavitation har nog inget med husbilar att göra. Lite info bara.

Läs i manualen om systemet ska vara kallt eller varmt när du kollar nivån i kärlet.
Borde vara kallt.
Kanske någon annan som vet.

Åke
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Glykolen kan vara kvar, den fryser inte. Men om det är risk för frost så ska allt vatten tömmas, färsk, grå och svart. Kolla även kranar och toaspolnings så det inte står vatten i dem som sedan kan frysa. Häll lite glykol eller spolarvätska i vattenlåsen.
Eller så tömmer man vattenlåsen och rengör dom samtidigt.
Glykolblandningen i värmesystemet låter man vara,det skall bytas men det är långa intervaller läs manualen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack igen för alla bra svar/kommentarer!! Känns så tryggt att komma med i detta forum och få hjälp som den "färsking" man är. ibland skäms man litet för att fråga men man måste ju för att lära sig och bygga upp en egen erfarenhet.
Ha en fin-fin lördag och återigen tack för alla bra kommentarer.
Aldrig skämmas för att fråga! Hur skall man annars lära sig? Speciellt när det gäller dåligt dokumenterade saker.

MVH
Hans
 
Toppen