• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömma fast svartvattentank

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Vi är lite nyfikna på att byta ut vår husbil mot en lite större variant. Vi sneglar lite på fabrikat som Concorde och Morelo. På de flesta av dessa bilar är det en fast svartvattentank. Vart tömmer man dessa tankar någonstans?

Vi har alltid trott att man måste tömma dem med en speciell "sugslang" liknande den som man tömmer turistbussarnas wc-tankar med... Det känns som att det är lite glest med tömningsställen då.

Vid ett tillfälle när vi var hos en återförsäljare och tittade på en bil ställde vi honom samma fråga. Svaret var att man tömmer dessa tankar på samma ställe som man tömmer gråvattnet...alltså i samma brunn... Är detta sant?

Hur gör ni som har fasta tankar?

//Jocke
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag har fast tank i min bil, samt en automatisk kilslidventil for att dumpa tanken ner i avlopp eller via slang. Dock har jag kopletterat detta system med en kvarnpump och kulventil. Med denna pump kan jag koppla en slang i aktern pa bilen och pumpa vart jag nu behover pumpa, slangen ar 25m vilket racker till det mesta. darefter kopplar jag slangen mot gravattentanken och rengor slangen. Desssutom har jag en snabbkoppling pa slangen sa att jag kan koppla en gardena koppling och spola med farskvatten. Detta system har fungerat pa de platser jag rest pa I Europa och Sverige. Kan ocksa instamma att fast tank ar valdigt smidigt da man inte behover tomma sa ofta.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Hej!
Vi är lite nyfikna på att byta ut vår husbil mot en lite större variant. Vi sneglar lite på fabrikat som Concorde och Morelo. ...

//Jocke
Hola E&J!
Kul att ha er "på tråden"...

Vi har sett rätt många stora HB som Morello, Concorde m.fl. tömma sin svartvattentank på sydligare breddgrader. Vissa större ställplatser och campingar har speciella brunnar för tömning med grov slang, troligen pump-driven tömning för det går fort att tömma flera hundra liter. Så skulle det inte gå att tömma genom "vanligt" galler, annars används olika typer av markbrunnar (långa & breda galler men också mindre avloppsbrunnar dock med större avstånd mellan ribbor).

Vissa använder kassett även om fast tank finns och vissa ansluter sig med en smal avloppsslang till ca 5 cm hål i marken (fast boende under längre tid). Plåtisar, som vi har, kan lätt köra in bakom en bensinmack i Norge eller på en camping i Sverige och "bara" tömma (mot betalning) i deras ordinarie markbrunnar/rostfria tömnings-kärl vilket kan vara svårt manövrerat för en stor husbil. Ni kommer säkert att få bra tips från klubbens medlemmar med XXXL husbilar... Lycka till!

Detta är lite av vad vi själva har snappat upp på våra resor...

PS. Vi upplever att stora HB kör från A (Sverige, Norge) till B (Spanien, Portugal) med några fastspikade hållplatser på vägen för att sedan förankra sig på ett ställe på upp till 6 månader (du får inte stanna längre i t.ex. Spanien ändå). DS.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Hej!
Vi är lite nyfikna på att byta ut vår husbil mot en lite större variant. Vi sneglar lite på fabrikat som Concorde och Morelo. På de flesta av dessa bilar är det en fast svartvattentank. Vart tömmer man dessa tankar någonstans?

Är det nåt som är monterat i efterhand eller från fabrik?

I vår förra husbil Concorde Carver -11 fanns det både kassett och fast svartvattentank som standard, en tank på 120 liter.
Bara att välja vilken knapp vid spolningen, till kassett eller fast tank.

Vi använde i princip aldrig den fasta tanken, tyckte det var för mycket krångel jämfört med att tömma en kassett, behövde man dessutom använda den flera meter långa räfflade avloppsslangen och sen rulla ihop den och pressa in den genom en liten lucka, det var inget höjdare-jobb precis.

Det fanns ett sprinkler-system i husbilen som skall rengöra avloppssystemet, men det funkade " så där " , gick åt mängder med färskvatten vid ren-spolningen, det fanns ändå alltid en liten rest kvar i slangen som gav en otrevlig lukt.

Dessutom var avloppssystemet i husbilen inte helt hermetiskt tätt, utan man kunde förnimma en svag otrivsam odör, hur noga man än var vid rengöringen, om man nu är behäfftad med en känslig näsa som undertecknad har, värst var stanken där avloppsslangen var placerad, där stack man inte in nosen i onödan.

Om man har funderingar på att skaffa en husbil med fast svartvattentank, så kolla upp så avlopps-systemet är utfört med släta rör fram till svartvattentanken och inte med böjliga räfflade slangar, som i Concorden.
( i och för sig så blir de räfflade slangarna helt släta med tiden när de fylls ut av den förbi-passerande spillningen )

//T
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hola E&J!
Kul att ha er "på tråden"...

Vi har sett rätt många stora HB som Morello, Concorde m.fl. tömma sin svartvattentank på sydligare breddgrader. Vissa större ställplatser och campingar har speciella brunnar för tömning med grov slang, troligen pump-driven tömning för det går fort att tömma flera hundra liter. Så skulle det inte gå att tömma genom "vanligt" galler, annars används olika typer av markbrunnar (långa & breda galler men också mindre avloppsbrunnar dock med större avstånd mellan ribbor).

Vissa använder kassett även om fast tank finns och vissa ansluter sig med en smal avloppsslang till ca 5 cm hål i marken (fast boende under längre tid). Plåtisar, som vi har, kan lätt köra in bakom en bensinmack i Norge eller på en camping i Sverige och "bara" tömma (mot betalning) i deras ordinarie markbrunnar/rostfria tömnings-kärl vilket kan vara svårt manövrerat för en stor husbil. Ni kommer säkert att få bra tips från klubbens medlemmar med XXXL husbilar... Lycka till!

Detta är lite av vad vi själva har snappat upp på våra resor...

PS. Vi upplever att stora HB kör från A (Sverige, Norge) till B (Spanien, Portugal) med några fastspikade hållplatser på vägen för att sedan förankra sig på ett ställe på upp till 6 månader (du får inte stanna längre i t.ex. Spanien ändå). DS.

Hej M & R!

Tack detsamma ;)

Tack för era iakttagelser i detta ämne. Jag tycker att det har kommit flera bra tips i denna tråd. För vår del känner vi att fast tank, med möjlighet att tömma kassetter vid längre uppställningar är det mest lovande för vår del. Framtiden får utvisa vilken väg vi väljer. Vi drömmer om att övervintra utomlands om några år, då krävs det lite större yta, säger kära hustrun.

Då de större bilarna är så hiskeligt dyra, kan det mycket väl bli så att vi köper oss en bostad i stället. Då funkar det att åka på semester med den bil vi har. Skönt att det ännu är lite tid kvar innan beslut ska fattas ;)

Ha de fantastiskt!

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
I vår förra husbil Concorde Carver -11 fanns det både kassett och fast svartvattentank som standard, en tank på 120 liter.
Bara att välja vilken knapp vid spolningen, till kassett eller fast tank.

Vi använde i princip aldrig den fasta tanken, tyckte det var för mycket krångel jämfört med att tömma en kassett, behövde man dessutom använda den flera meter långa räfflade avloppsslangen och sen rulla ihop den och pressa in den genom en liten lucka, det var inget höjdare-jobb precis.

Det fanns ett sprinkler-system i husbilen som skall rengöra avloppssystemet, men det funkade " så där " , gick åt mängder med färskvatten vid ren-spolningen, det fanns ändå alltid en liten rest kvar i slangen som gav en otrevlig lukt.

Dessutom var avloppssystemet i husbilen inte helt hermetiskt tätt, utan man kunde förnimma en svag otrivsam odör, hur noga man än var vid rengöringen, om man nu är behäfftad med en känslig näsa som undertecknad har, värst var stanken där avloppsslangen var placerad, där stack man inte in nosen i onödan.

Om man har funderingar på att skaffa en husbil med fast svartvattentank, så kolla upp så avlopps-systemet är utfört med släta rör fram till svartvattentanken och inte med böjliga räfflade slangar.
( i och för sig så blir de räfflade slangarna helt släta med tiden när de fylls ut av den förbi-passerande spillningen )

//T
Hej!
Tack för en mycket intressant vinkel ;)

//Jocke
 

Gösta i Gamleby

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Västervik
HBK-Nr
15347
Medlemskap
2024
Hej!
Tack för en mycket intressant vinkel ;)

//Jocke
Hej Eva & Jocke!
Jag har en Morelo med fast toa tank 175 Liter, vi går inte på någon ofentlig toa sedan pandemin blev känd,
och klarar oss på två ganska exakt en vecka.

När vi tömmer drar vi fram en 2 tums slang på ca 1,2 meter och lägger på markbrunnen
(den är inträdd i ett 3 tums avloppsrör iplast som är fäst i underredet) efter vi har tömt toan tömmer vi gråvattnet i
samma utlopp med duschtvål och diskmedel, slangen blir hur ren som helst.

I toaletten är det ju alltid en vattenspegel precis som hemma, vi har inga problem med lukt.
Sedan kan jag tycka att det går åt mera vatten för spolning av toan.

Jag går nog inte tillbaka till kasettoa igen.

Ha en fantastisk höst //Gösta
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej Eva & Jocke!
Jag har en Morelo med fast toa tank 175 Liter, vi går inte på någon ofentlig toa sedan pandemin blev känd,
och klarar oss på två ganska exakt en vecka.

När vi tömmer drar vi fram en 2 tums slang på ca 1,2 meter och lägger på markbrunnen
(den är inträdd i ett 3 tums avloppsrör iplast som är fäst i underredet) efter vi har tömt toan tömmer vi gråvattnet i
samma utlopp med duschtvål och diskmedel, slangen blir hur ren som helst.

I toaletten är det ju alltid en vattenspegel precis som hemma, vi har inga problem med lukt.
Sedan kan jag tycka att det går åt mera vatten för spolning av toan.

Jag går nog inte tillbaka till kasettoa igen.

Ha en fantastisk höst //Gösta
Hej, och tack för din input ;)

Det är bl.a Morelo vi har kikat lite på. Det låter toppen att det funkar så bra!

Ha en fortsatt härlig sommar/höst!

//Jocke
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Vi har ungefär samma som Morelon i # 47, men slang på 4-5 meter som sköljs med gråvattnet, men ofta behövs inte slangen om det är markbrunn och det går att placera fordonet så utloppet kommer rakt över brunnen. Även då först svartvatten sedan gråvatten.
När vi står länge på camping där det är krångligt att köra ut så använder jag en toatank ( var reserv i förra bilen) och då tömmer jag dagligen i denna tank, kanske det blir halv tank med svartvatten sedan 1 till 2 tankar med gråvatten (som sköljer ur tanken) Blir rutin, ingår i morgonens sysslor.
Jag har färskvattentank på 320 liter och grå och svartvattentankar på 230 liter vardera, Numera har vi en stor skål i handfatet i toautrymmet och använder en del av detta (grå)vatten till toalettstolen. Förr kunde gråvattentanken bli överfull men nu när vi använder gråvatten till toa så dels går det åt mindre mängd vatten och det blir bättre fördelning på de 2 avfallstankarna. Jag vet att det finns bilar som använder gråvatten till toaspolning, men tyvärr inte min, men det blir en vana att använda skålen så det går bra.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi har också original monterad kvarntoa.
Vi har med oss två 40mm och en 25mm slang som kan skarvas i utloppet på bilen med kamkopplingar.
Exempel på kamkoppling

En kort slang för markbrunn där bilen står över brunnen. Bilen är så hög att det blir otrevligt skvätt om man inte skarvar på en slang på utloppet.

En 2,2 meter slang om bilen inte kan ställas över markbrunnen.

En 12m 25mm slang som jag kan koppla på en pump jag har till hands, för att pumpa ur tankarna i vanlig latrintömning för kassetter.
Används på rastplatser, endast om andra alternativ saknas.
Med en ytterligare förlängning på 12m kan jag även pumpa ur tankarna hemma.

Först svart sedan rensa med gråvattnet, avsluta med en spay med utspädd klorin. Ingen lukt.
 
Toppen