• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tätning av taklucka

Lasse/Eva

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
7012
Medlemskap
2021
Har en husbil Knaus o har läckage från taklucka när bilen står i ett visst läge. Ska ta bort takluckan o undrar nu vilken fogmassa man ska använda för att få bäst resultat, går det med tätningsband eller vad ska man använda?
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Tätning av taklucka

Bytylband finns på KAMA. Butyl i patron för fogpistol finns på Biltema. Butyl i patron kletar lite mera än band men det gäller att man får rätt tjocklek på bandet. Har bytt en Reimolucka där man föreskrev butylband med max 8mm och min 6 mm diameter.
Lossa luckan när solen värmer så går det ganska lätt. Den gamla butylen kan man gnugga bort med hjälp av butylrester som man först skrapar bort med en bra spackel.

EssoJ
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Tätning av taklucka

Använd butyl. Den finns som remsor i olika bredder o tjocklekar. Tycker att den är lite hård och inte så formbar. Så jag använder butyl i patron 310ml. Ex Sika lastomer 710 finns i vitt och svart. Rengör takluckan och taket noggrant. Det är ganska tidsödande man får använda fingrarna för att få bort butylen. Såg på en firma så använde de borrmaskin och i chucken hade de satt fast en liten rundstav. Så butylen "rullades" upp på pinnen. Om du använder patron så lägger du 3 strängar av butyl bredvid varandra (finns skåror i takluckan) Kallades trippelsäkring hos en husvagnsreparatör.
Lycka till
 
F

F.d. 50003

Guest
Sv: Tätning av taklucka

En viktig sak att tänka på, ev överskott av butyl skall inte tas bort förrän om ett år,då har det torkat lite grann så att det går att hantera. Försöker man tidigare har man skaffat sig problem.
MVH Rogun
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Tätning av taklucka

använd inte biltemas butyl då den blir porös och konstig efter nått år,köp nån bättre kvalitet.
För att ta bort överflödet så funkar det ofta bra att spruta diskmedelsvatten på den så kladdar den inte fast på fingrar etc,men nån dag är bra att vänta innan man ger sig på det
 
Toppen