• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Tätning av duschgolvets kant mot vägg

Palle

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
31960
Medlemskap
2024
Hej, jag har märkt att den gamla tätning som sitter i skarven mellan golv och vägg och som gjordes någon gång innan vi blev ägare av denna husbil ser inte så tät ut och vi vågar inte använda duschen. Vad hade ni tätat med?
 

Bilagor

  • C6DC20FB-1FD5-4DFE-85E6-8CD65FD48635.jpeg
    C6DC20FB-1FD5-4DFE-85E6-8CD65FD48635.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 90

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Såg nu att skruvarna börjat ge sig. Kanske först limma i kanten där skruvarna är.
Biltema har ett multibond lim som limmar och tätar. Sedan silikon där det är synligt.
 

Palle

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
31960
Medlemskap
2024
Kan man ha badrumssilikon hemma så kan man ha det i husbilen också.
Jag var lite orolig att skillnaden i husbilen är att det är rörelser och vibrationer. Det måste vara något starkare och tåligare än silikon.
Husbilsfirma som fixade hörnet på duschen använde tydligen bostik Simson vilket är lim och tätningsfog. Men ska man skapa verkligen en limning så kommer man aldrig få ut duschgolvet vid eventuell byte
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Simson är samma sorts massa som Sikaflex och är en elastisk gummiliknande fog som går att skära upp med kniv ifall man skulle behöva göra det senare. Litet pill att rensa upp om man behöver göra om jobbet, eftersom massan fäster bra, men inget omöjligt på något sätt.

MVH
Hans
 

Palle

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
31960
Medlemskap
2024
Simson är samma sorts massa som Sikaflex och är en elastisk gummiliknande fog som går att skära upp med kniv ifall man skulle behöva göra det senare. Litet pill att rensa upp om man behöver göra om jobbet, eftersom massan fäster bra, men inget omöjligt på något sätt.

MVH
Hans
Bra, jag försöker hitta något liknande till Bostik Simson 70-03 som firman lagade hörnet med tidigare. Ska se vad lokala affärer säljer, men känns som det borde finnas flera fabrikat som har liknande lösning, bland annat Sikaflex som du nämnde :)
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Bra, jag försöker hitta något liknande till Bostik Simson 70-03 som firman lagade hörnet med tidigare. Ska se vad lokala affärer säljer, men känns som det borde finnas flera fabrikat som har liknande lösning, bland annat Sikaflex som du nämnde :)
Jag har för mig att det finns ett fabrikat som heter Tec eller liknande.
 
Toppen