• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tätmedel...vitt? NOT!

F

F.d. 16304

Guest
Vår husbil behöver en ordentlig tvätt efter första månaden i vår ägo. När jag studerar tätmedlet mellan yttre plåtar så är detta allt annat än vitt. Vågar man ge sig på att försöka tvätta detta tätmedel eller skall man ge fan i det för att inte riskera att skada det? Hur ömtåligt är det egentligen? Skall man använda något speciellt rengöringsmedel för tätmassan?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tätmedel...vitt? NOT!

Om du tänker på fogar mellan plastsjoken och sidoplåtarna runt hytten på en delintegrerad bil, så brukar dom inte ha någon betydelse för tätheten. Den kritiska tätningen mellan hytt och bodel brukar sitta under plastbitarna.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Tätmedel...vitt? NOT!

Man skall passa sig noga med att använda ngt medel där lacknafta/kallavfettn ingår, bl a många flytande vaxer. Det kryper in i tätmassan (som skall vara elastiks o kletig) och torkar ut massan och----vattenskada som följd.:(
Kenneth
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tätmedel...vitt? NOT!

Kenneth

Då uppkommer frågan hur tvättar man en husbil som rullar på vintern i salt

gurra
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Tätmedel...vitt? NOT!

Det är ett elände.
Koden heter "svampa", dvs lätt fuktad svamp m avfettn o full kontr på att det inte flödar o drar iväg in i massan, spola rent ofta med mkt vatten.
AutoSmarts nafta baserade avfettn ( på Clas Ohlsons) funkar bra även om det är lite fukt på ytan där man måste ta flera ggr
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tätmedel...vitt? NOT!

Är det ingen som testat universal stein ? Universalstein

Den provade jag på min gamla husbil var den vita plasten lite dassigt och även lite på dropplisterna som är på den nya och visst blir dom vita men vad anser ni om denna någon mer som testat den ?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tätmedel...vitt? NOT!

Jag använder Alfanol Terra. Funkar bra till det mesta. Mycket skrivet om det här på forumet tidigare.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Tätmedel...vitt? NOT!

Är det ingen som testat universal stein ? Universalstein

Den provade jag på min gamla husbil var den vita plasten lite dassigt och även lite på dropplisterna som är på den nya och visst blir dom vita men vad anser ni om denna någon mer som testat den ?


Detta medel fungerar kanon, har använt det till många saker.
Inga slipmedel i , fungerar till utemöbler i plast, fendrar, polera silver o koppar.
Dessutom giftfritt!!

Antar att det är likvärdigt med Fix-Universal: Miljövänlig rengöring som jag andvänt.

// Pär
 
Toppen