• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Täthetskontroll på en plåtis

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
I dag har jag varit hos Bengt i Örkelljunga och servat och täthetskontrollerat min plåtis.
Täthetskontrollen kostade 556:-. Protokollet ser ut som bifogad bild.
Det jag undrar är hur ni går med täthetskontrollen på era plåtisar. Det finns ju inte mycket som kan läcka. På tal om protokollet ser det inte ut som om man mätt mycket, en stämpel som säger att det är under 14% fukt på området. Ser ut att gå fort att mäta på detta sätt.
Försökte hävda att täthetskontrollen skulle vara gratis men man slingrade sig undan med hänvisning att det inte fanns något krav på att en utsedd verkstad genomförde testet och därför kostade det.

Fukttest 2012 nov.jpg

F

F.d. 58601

Guest
Sv: Täthetskontroll på en plåtis

Jag har inte tillsvidare behövt betala nånting för täthetskontroll kanske jag har god fot med handlaren (står nog att kunden skall betala i servicehäftet) det antecknas på ADRIA MOBIL, d.o.o web under min bils tillverkningsnummer o jag får en papperskopia. Samt att det antecknas o stämplas i Service o garanti häftet. Tror att det behövs för att garanti skall gälla, tror det var 5 års täthetsgaranti.

Leif

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:) Hei.

Jeg bestilte time for tetthetskontroll samt skifte av kjøleskapet som hadde
sprukket i bunn innvendig.

Da jeg hentet bilen og ville betale fikk jeg beskjed om at på La Strada,,bygget
på Mercedes Sprinter, var det så fort gjort at de ikke tok noe betalt :)

På vår forige bil, Hymer B SL betalte vi årlig nesten kr.2.000,-.:mad:

Hilsen Regent.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Har forska lite vidare i ämnet och läst häftet som Adria skickat med gällande täthetsgaranti. Där står: "För information om föreskrifter och verkstäder som utför fackmannamässig täthetskontroll, se, www.adria.se" Går jag in där så finns en länk till en lista med verkstäder, men öppnar man den listan är den tom!

Får då en konspirationsteori att det är ett sätt att få börja ta betalt för något som annars skulle vara gratis enligt överenskommelsen mellan husvagnsbranschen och konsumentverket. Dvs inte ange vilka som är behöriga att testa.
Sedan håller jag med "Regent" om att det kan inte vara mycket jobb att kolla en plåtis. Lite småaktigt att ta fullt pris för en plåtis. Börjar det mot förmodan läcka i plåten så är det förmodligen Fiats problem att fixa.
Som ni ser i mitt första inlägg så har man inte bokfört några fuktkvärden någonstans i bilen utan stämplat OK.
Täthetsgaranti adria.jpg

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

För att knyta an till en annan tråd, visst borde allt kring våra husbilar vara gratis? :wink:
550 kr inkl moms motsvarar väl ungefär 20 minuter totalt inklusive diskussioner och
protokoll?

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

För att knyta an till en annan tråd, visst borde allt kring våra husbilar vara gratis? :wink:
550 kr inkl moms motsvarar väl ungefär 20 minuter totalt inklusive diskussioner och
protokoll?

Jo visst! I detta fall stämplat, 5 sekunder, disskusioner 0 sek, inspektion av plåtis 19:55 min.
Samma pris som en normalstor bil med limmade väggar och en massa limskarvar mellan vägg/takelement.
Men det är klart vill du antyda att jag är snår så är jag väl det, har levt många år i Småland.

F

F.d. 58573

Guest

Om du misstänker fusk så kan du väl be att få vara med under kontrollen. Det är inget som tar någon längre tid.
Läckage kring fönster, takluckor och ventilatorer kan lika väl uppträda i en plåtis som i andra campingfordon.

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jo visst! I detta fall stämplat, 5 sekunder, disskusioner 0 sek, inspektion av plåtis 19:55 min.
Samma pris som en normalstor bil med limmade väggar och en massa limskarvar mellan vägg/takelement.
Men det är klart vill du antyda att jag är snår så är jag väl det, har levt många år i Småland.

Diskussioner 0 sekunder, men priset diskuterades ju? :wink:

J

Jarn

Guest

Det viktiga med testet är att det utförs enligt tillverkarens (Adria) föreskrifter och att originalprotokollet sänds till Adria eftersom det är fabriken som står för garantin.

Är detta ett protokoll som Adria godkänner ? Är originalet sänt till Adria?

När jag gör testet på min husbil får jag ett numrerat kvitto som klistras in i serviceboken och som har samma serienummer som protokollet som går till fabriken.

F

F.d. 58601

Guest

Det viktiga med testet är att det utförs enligt tillverkarens (Adria) föreskrifter och att originalprotokollet sänds till Adria eftersom det är fabriken som står för garantin.

Är detta ett protokoll som Adria godkänner ? Är originalet sänt till Adria?

När jag gör testet på min husbil får jag ett numrerat kvitto som klistras in i serviceboken och som har samma serienummer som protokollet som går till fabriken.

Samma här fick kopia med all data som skickats till fabriken.

Leif

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Diskussioner 0 sekunder, men priset diskuterades ju? :wink:
Inte med verkstadsfolket utan med kassan när jag handlade annat! Och inte mer än att jag påpekade att det fanns en överenskommelse mellan parterna.
Så du kan väl knappast debitera verkstadskostnader för det samtalet.
Men jag har ju erkänt att jag är snål. Det är väl OK.
Jag kommer att vilja vara med nästa gång.

Toppen