• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täthetskontroll-avtal

F

F.d. 940

Guest
Sv: Täthetskontroll-avtal

Jag gör alltid min fukttest där jag köpt mina husbilar på Husbilslandet
Där kostar det inte en krona,dessutom blir man bra bemött.
Arne.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Täthetskontroll-avtal

Här kommer en liten tanke lite från företagarens synvinkel. Om jag skall göra fukttester på en massa importerade bilar så måste jag anställa en person till. Han kostar 400-500 tusen, betalar det sig? Eller får han skicka med pengar för att hålla med service på direktimporterade bilar? Jag antar att hans val blir lätt, tillräckligt högt pris för att det skall löna sig, eller att det blir såpass få kunder med direktimporterad bil att man slipper anställa?! ;) :confused:
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Täthetskontroll-avtal

Så företagaren skulle inte se till att få täckning för sina kostnader och rimlig marginal på jobb som han gör för dem som han sålt husbilar till? Självfallet får man se till att man har tillräckligt med jobb för varje ny anställd så att kalkylen går runt, det säger sig själv. Men har man en rimlig prissättning så kommer importkunden tillbaka och gör service, köper tillbehör etc. En försäljning som rimligtvis vida överstiger den intäkt företagaren får på en ynka täthetstest.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Täthetskontroll-avtal

Tyvärr är det ju dessutom så att husbilar är en säsongsbransch, under en stor del av året är det rätt lugnt, och sedan ett väldigt tryck ett tag, det är inte alldeles enkelt att driva företag under de förutsättningarna. Obs! jag är inte i branschen, utan försöker bara ge en liten bild från företagarens synvinkel också! F.ö. handlade min kommentar om de som inte vill betala för täthetskontroll på sin direktimporterade husbil, där handlaren har fått sälja en bil finns ju mer att "ta av" till service och liknande tjänster.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll-avtal

Jag håller med om att det är konstiga tolkningar av reglerna som Husvagnsbranschens Riksförbund gör.

Finns det ingen som är medlem eller intresserad här som har bra kontakter eller rent av jobbar hos Husvagnsbranschens Riksförbund som kunde komma med lite klargöranden hur de tänker?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Täthetskontroll-avtal

Hej !

Jag har i skrivelse till Konsumentverket begärt en granskning av denna tolkning och om denna uppfyller andemeningen i den ursprungliga skriivningen. Skall bli intressant och klargörande att höra svaret på detta..


Roadglider
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll-avtal

Jag roade mig med att titta lite på vad Husvagnsbranschens Riksförbund är och hittade detta:

Styrelsen


HRF:s verksamhet leds av en styrelse bestående av sju ledamöter, som representerar samtliga medlemsslag. samt en ordförande och upp till fem suppleanter.
Styelseledamöter och suppleanter väljs vid årsmötet för en mandattid på två år, på ett sådant sätt att halva antalet ledamöter ny- eller omväljs vid varje årsmöte.
Ordförande väljs på ett år.

Ärenden och projekt kan även läggas ut på kommittèer med specialkompetens inom sitt område.

Styrelsen består för verksamhetsåret 2009 - 2010 av:

Ordförande
Griwell, Bo

Ledamöter
Bergholm, OlleO. Bergholm Förs.
Edström, Anders Cabby Caravan
Ekström, Alf Kabe Husvagnar
Hansen-Tydén, Peter Dometic
Jarlerud, Lars Caravanhallen
Svensson, Mats Hobby Caravan
1 post vakant fr.o.m. 2010-02-25

Suppleanter
Engstrand, Aner
Haglund, Tomas
Qvarnström, Markus

Adjungerad
Färndahl, Stig Dometic

Kansli / sekreterare
Paulsson, Lars Erik



Namnet längst ner verkade bekant.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Täthetskontroll-avtal

JoJo där ser man. Då finns det ju direktkontakt in i HRF och vi kan få deras syn på eftermarknadsfrågorna!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Täthetskontroll-avtal

Det borde vara ett självklart krav från tillverkaren att akrediterade återförsäljare har samma skyldigheter mot samtliga tillverkade bilar oberoende av återförsäljare.
Vet ej, men misstänker att återförsäljaren kan skicka en faktura till fabrikanten för den utförda kontrollen.:confused:
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Täthetskontroll-avtal

JoJo där ser man. Då finns det ju direktkontakt in i HRF och vi kan få deras syn på eftermarknadsfrågorna!

Tycker nog denna syn dessvärre är klarlagd i vissa frågor genom tidigare inlägg i denna tråd.

Roadglider
 
Toppen