• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täta runt takkanten på en gammal Pilote?

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Skall lägga dit ny tätning i skarven mellan taket och väggen på min bil men kan inte riktigt förstå hur den är utförd. Det går en aluminiumlist runt men ser inte någonstans hur man får bort den. Jag ser nån typ av tätning mellan listen och taket men det verkar väldigt hårt. Skall den skäras bort eller är det en gummilist som man kanske förstör om man skår bort den. Hittar inga skruvar för listen
Skall ta ett bättre foto under veckan. Är rädd att jag förstör något i onödan
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    816,4 KB · Visningar: 57

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Täta runt takkanten på en gammal Pilote?

Ser ut som en traditionell list för din årsmodell. Peta ur den svarta listen så sitter skruvarna under den. Den svarta får du med all säkerhet byta mot o den finns som metervara.
När du monterar den nya låt den sticka ner vid slutändan ca 5cm efter låsningen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Täta runt takkanten på en gammal Pilote?

Jag har denna variant av list runt dörren på min bil. Om man petar bort den svarta listen så sitter det försänkta träskruvad under denna. Du kommer med all säkerhet att upptäcka att skruvarna rostat & inte drar i träregeln. Jag borrade upp hålen, limmade i pluggar med PU-lim & bytte till nya längre skruvar. Den svarta listen går att återanvända on man värmer den försiktigt med värmepistol eller hårtork vid återmontering. Men troligtvis har den krympt & behöver bytas ut. Under aluminiumlisten hade jag butylband.

Bennie
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Täta runt takkanten på en gammal Pilote?

Jag skall ta ett närgånget foto för det är ingen svart list alls. Ser bara ut som en bred aluminiumlist på sidan av väggen och sedan ligger det någon tätning i överkant på den mellan den och taket. Försökte att ta bort lite men det är ganska hårt så det är säkert inte butyl el dyl. Kanske någon typ av gummi som antagligen ligger under listen och sticker upp mellan list och tak och är fasad. Borde nog vara någon gummilist under listen men hittar inte en enda skruv till listen. Har aldrig sett en sådan lösning. Finns inget som går att lossa för hand och då borde jag hitta några skruvar ?????
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Täta runt takkanten på en gammal Pilote?

Du har inte funderat på att göra rent ordentligt och lägga 3M's tejp över skarven i stället.
 
Toppen