• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täta om luckor

Tony69

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33404
Medlemskap
2022
Tänkte täta om mina takluckor på husbilen och undrar om mina tankar angående tätningsmassa är rätt tänkt.
Jag har 2 funderingar angående tätmassa.
Det är butyl eller Sika 252i.
Är detta rätt tror ni och hur har ni gjort??
Mvh Tony
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej
Jag har tätat om en lucka en gång och då använde jag Butyl. Funkade perfekt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja ämnet har varit uppe massor med gånger och det rätta nästan alltid är en butyltätning som aldrig torkar utan alltid håller sig lite seg, flexibel och går att demontera efter lång tid utan att kanske bryta sönder delarna som skall bort. SIKA 252i verkar vara ett rätt starkt lim förutom tätning, och att kämpa med det vid demontering även om man skall skrota den gamla luckan är inte roligt.
Om man har luckor med synliga yttre skruvar m.m. så kan man lägga lite annan tätning i hålet innan man drar i skruven och ev. även täcka skallen med lite sådan tätning som blir som gummi för extra säkerhet.
Köp absolut butylmassa av bra kvalité även om den kostar fyra gånger mer än på det "blåa" varuhuset. Det finns många bra märken som Bostik m.m. Det finns även märken som inte är så kända men används på proffsmarknaden som Terostat eller Teroson heter det visst nu, Tekton m.m. även SIKA har butyl, SIKA Lastomer, har jag för mig.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej.
När jag tog bort och la nytt så la jag en tunn ståltråd först. Det var en tråd i det gamla så det var lätt att ta bort
 

Tony69

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33404
Medlemskap
2022
Hej, ja ämnet har varit uppe massor med gånger och det rätta nästan alltid är en butyltätning som aldrig torkar utan alltid håller sig lite seg, flexibel och går att demontera efter lång tid utan att kanske bryta sönder delarna som skall bort. SIKA 252i verkar vara ett rätt starkt lim förutom tätning, och att kämpa med det vid demontering även om man skall skrota den gamla luckan är inte roligt.
Om man har luckor med synliga yttre skruvar m.m. så kan man lägga lite annan tätning i hålet innan man drar i skruven och ev. även täcka skallen med lite sådan tätning som blir som gummi för extra säkerhet.
Köp absolut butylmassa av bra kvalité även om den kostar fyra gånger mer än på det "blåa" varuhuset. Det finns många bra märken som Bostic m.m. Det finns även märken som inte är så kända men används på proffsmarknaden som Terostat eller Teroson heter det visst nu, Tekton m.m. även SIKA har butyl, SIKA Lastomer, har jag för mig.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Tack så hjärtligt för ditt svar.
Blir nog butyl istför Sika.
 
Toppen