• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tändningsnyckel går ej att ta bort

GusNo

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
10301
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: T600 Automat
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Ospecificerat
Mitt problem är: Efter att motorn stängts av, Automatväxeln lagts i P, så vägrar nyckeln kunna vridas i läget då den kan tas ut.

Jag har märkt vissa svårigheter tidigare, men efter att starat om motorn, stängt av, så har nyckeln kunnat tas bort.

Nu har problemet blivit permanent - någon som har ett tips?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe annet å prøve er å vride litt frem og tilbake på rattet, rattlåset skal og inn og det kan henge igjen om låstappen blir sperret.

GusNo

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
10301
Medlemskap
2024
Knut skrev:
Noe annet å prøve er å vride litt frem og tilbake på rattet, rattlåset skal og inn og det kan henge igjen om låstappen blir sperret.

En automatväxlad bil har inget rattlås, men jag har nu funnit ut att det finns en el komponent som spärrar att nyckeln kan tas ur.
Efter att monterat bort skyddet runt ratten så kunde jag mekaniskt pilla ner den låsanordningen och då kunde nyckeln tas ur.
Nu är jag på jakt efter ett kopplingsschema för att ta reda på hur eldonet drivs, kanske är en matning strömlös eller att jordning glappar.
:twitcy:

Toppen