• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tändningslåset Fiat

Vitstjärnan

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4801
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2,5
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5
Årsmodell Chassie: 1996
Husbilsfabrikat: Eura Mobil
Husbilsmodell: Sport
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1996
Ämnesområde: Elsystem
Jag har ett udda problem, bilen startar utmärkt men när jag vrider av motorn med tändningsnyckeln fortsätter motorn att gå. Övrig ström som radio odyl stängs av men motorn fortsätter att gå. Är det någon annan som har varit med om detta och vad gör jag.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, på torpedväggen i motorrummet på förarsidan sitter antagligen en magnetventil till bränsletillförseln. Den sitter på bränsleröret/slangen från tanken och hålls av öppen av 12V när tändningen är på. Om den kärvar och inte stänger bränsleflödet när tändningen slås av så stannar inte dieselmotorn. Börja med att knacka på den när du stängt av tändningen för att se om den släpper så att motorn stannar. Ventilen kan även sitta direkt på dieselpumpen där bränsleröret går in.

JANKRO.

J

Jimbo

Guest
JANKRO skrev:
Hej, på torpedväggen i motorrummet på förarsidan sitter antagligen en magnetventil till bränsletillförseln. Den sitter på bränsleröret/slangen från tanken och hålls av öppen av 12V när tändningen är på. Om den kärvar och inte stänger bränsleflödet när tändningen slås av så stannar inte dieselmotorn. Börja med att knacka på den när du stängt av tändningen för att se om den släpper så att motorn stannar. Ventilen kan även sitta direkt på dieselpumpen där bränsleröret går in.

JANKRO.

Hade ett liknande problem med min gamla bil. Felet uppkom bara på vintern när det var mer än -20 och motorn var varm och man hade kört en längre sträcka. När bilen stått still ett tag så försvann felet. Ventilen kanske tinade av motorvärmen när bilen stod still. Det var min slutsats iaf.

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..
Jag har haft samma problem, vilket berodde på att magnetventilen inte stängde p.g.a avlagringar av de dieselbakterier som f.ö bränslefiltret var fullt av.. Magnetventil fick bytas.. nu har jag motmedel mot bakterierna..
Det är inget okännt problem..
Lycka till
Libom

Toppen